Summer camps - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Summer camps - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Summer camps

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

18 Augustus 2013 | China, Yangshuo

In m'n vorige verslag stond dat er net een summer camp voor studenten uit Guizhou, een andere provincie, was begonnen. In de ochtend gaf ik hun dus les en in de middag tieners uit level 1, het laagste niveau. De meeste kinderen uit level 1 zouden maximaal 6 weken blijven. In de avond zijn er dan nog verschillende activiteiten voor de kinderen die hier voor het zomerkamp zijn, zoals een fruit party, spelletjes, speech contest, barbecue. De kinderen waren een beetje druk en luisterden meestal niet echt goed. De week was dan ook nog niet voorbij of m'n beide assistentes hadden de benen al genomen. Zij werden vervangen door twee nieuwe assistentes, ditmaal 19 en 20 jaar oud.

Na 1 week zat het zomerkamp er alweer op. Ze vertrokken op zondag de 21e en de volgende dag begon er weer een nieuw kamp, dit keer 6 kinderen uit Yulin, provincie Guangxi (zelfde als Yangshuo). Het niveau van de beste en slechtste leerlingen lag wat ver uit elkaar, maar gelukkig luisteren ze al veel beter. Overdag gaf ik ze dus les, maar soms waren er ook activiteiten zoals zwemmen, fietsen naar verschillende bezienswaardigheden, bamboo raft (ik ben daar dus 4 keer geweest in de afgelopen maand). De laatste avond zijn we nog naar de KTV (karoake) geweest wat ook weer gezellig was en op zondagochtend de 28e vertrokken ook zij weer.

Ze waren nog niet weg, of de volgende groep, 10 kinderen uit Shenzhen, provincie Guangdong, stonden alweer voor de deur. Zij zouden 2 weken blijven. De leeftijd lag tussen de 9 en 13 jaar, maar van alle groepen waren zij duidelijk het beste in Engels. De meeste begonnen al op 4-jarige leeftijd. Van deze groep waren ook bijna alle ouders meegekomen en het was duidelijk dat de Shenzhen-groep iets meer te besteden had dan de gemiddelde Chinees. Verschillende kinderen waren al meerdere malen in het buitenland geweest. De meeste volwassenen die ik les heb gegeven kunnen dit niet zeggen. Bovendien waren deze kinderen ook gedisciplineerder. De moeders zorgden verder goed voor me en ik vond het jammer dat ze na 2 weken alweer weg gingen. Ondertussen was er ook een vierde kamp die 10 dagen bleven met kinderen uit de provincie Hunan. Deze groep heb ik maar een paar keer les gegeven. Zij vertrokken 2 dagen na de groep uit Shenzhen.

Toen deze 2 groepen weg waren was het dus opeens rustig in school (in totaal 25 kinderen, 3 begeleiders en 8 moeders vertrokken in 3 dagen tijd). Ik kwam nog een Chinese leraar Engels tegen wiens studenten ik vorig jaar in augustus 1 week les heb gegeven. We kwamen overeen om dat dit jaar weer te doen, nu weken. Hiervan zit er nu 1 week op en heb ik nog 1 week te gaan. Volgende weer heb ik dus weer voor de eerste keer een dag vrij sinds 6 weken. Afgelopen vrijdag zijn ook de laatste kinderen uit level 1 naar huis gegaan, die hoef ik dus ook geen les meer te geven. Al die tijd was het hier heet, elke dag 35 graden, en redelijk droog. Afgelopen woensdag is de tyfoon Utor komende van de Filipijnen in Hong Kong aan land gegaan. Daar merk je hier op zich niet zo veel van qua wind, maar het regent nu wel al een paar dagen. Ook de temperatuur is wat gezakt. Over een paar dagen moet dat ook weer over zijn als het goed is.

Op 3 september loopt m'n visum hier af. Ik dacht dit makkelijk te kunnen verlengen, maar afgelopen 1 juli is er strengere regelgeving in werking getreden en mij werd verteld dat dit niet mogelijk is in Guilin (dichtsbijzijnde stad). In de school is ook niet zoveel werk. Ik kan wel naar Hong Kong om een nieuw visum aan te vragen. Ik kreeg wel het aanbod van de school om in een andere provincie aan de slag te gaan (Guizhou of Sichuan) voor 4,5 maand, dus tot halverwege januari. Ook m'n visum wordt dan vergoed. Ik denk niet dat ik hier op in zal gaan. Ik zou graag nog naar Nepal en India gaan ergens in de komende maanden. Dit moet ik dus in de komende paar weken dus even gaan uitpluizen. Het volgende verslag komt waarschijnlijk dus weer vanuit een ander land...

  • 18 Augustus 2013 - 22:21

    Carolien:

    Ha Nick!

    Goed om te lezen dat je niet laat leiden door allerlei praktische zaken, maar gewoon datgene doet waar het zin in hebt!! Beter toch! Ben momenteel bezig met klussen in mijn nieuwe huis. Succes in geval met je visum! Groet carolien

  • 19 Augustus 2013 - 20:00

    Lieke:

    Kan me voorstellen dat je even je buik vol hebt van les geven... benieuwd naar je verdere reisplannen!

  • 20 Augustus 2013 - 20:20

    Jan En Thea:

    Hard gewerkt Nick, het wordt weer tijd voor vakantie ;)
    Succes met de voorbereidingen, wij nemen zondag een pilsje hierop bij de BBQ van oma !
    Groetjes,

    Jan en Thea .

  • 20 Augustus 2013 - 21:29

    Pap En Mam:

    Wat zijn er leuke foto's van jou gemaakt tijdens het lesgeven!
    Roeping gemist?;-)
    En een hele prachtige foto van de zonsopgang.
    Maar als je straks weer gaat reizen , zie je ongetwijfeld ook weer prachtige vergezichten.

  • 20 Augustus 2013 - 23:43

    Peter En Corrie:

    Nick, het lesgeven zit toch een beetje in het bloed bij sommigen in onze familie. Tenslotte moet er zo nu en dan toch ook gewerkt en wat verdiend worden. Je plannen om Nepal te bezoeken kan ik wel goed begrijpen en ik zou je hierbij eigenlijk graag een maandje willen vergezellen.
    Succes met de aanvraag van het visum en groeten van ons.

  • 30 Augustus 2013 - 22:19

    Betsie:

    Je krijgt wel erg veel kinderen in een paar maanden om ze wat bij te spijkeren. Ik vind het knap dat je ze weer verder vooruit kan helpen. We missen je wel bij de BBQ. We sluiten wat eerder dan enkele jaren geleden. Hoe zou dat toch komen? Nog een fijne tijd in de oosterse landen en de groetjes van de familie Kuijpers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 40772

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: