India - Reisverslag uit Delhi, India van Nick Sanden - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Delhi, India van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

India

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

19 November 2013 | India, Delhi

Ondertussen ben ik 1,5 week in India. Na 20 uur in de bus van Kathmandu naar Varanasi. Het laatste stuk wilde ik de trein pakken, maar het werd alsnog de bus. Eerst bij het treinstation een kaartje proberen te kopen, maar dat moest blijkbaar een halve kilometer verderop. Daar was alles uitverkocht, ook de tatkal tickets (last minute) en tourist quota. Blijkbaar zijn alle treinen hier al weken van tevoren uitverkocht.

Varanasi is samen met Delhi en Jerusalem een van de oudst doorlopend bewoonde steden in de wereld en de meest heilige stad voor hindoes. Mensen komen hier om te sterven en bij de Ganges gecremeerd te worden om zo de cyclus van wedergeboorte te doorbreken of om hun zonden schoon te wassen in de Ganges. Mijn hotel bleek vlak bij de main burning ghat te liggen. Elke dag (ook 's nachts) werden tientallen lijken onder m'n raam door het gangetje gedragen door kastloze hindoes die ondertussen riepen: "Ram Nam Satya Hai", het laatste mantra. Dit betekent zoiets dat het lijk niet meer ademt en dus niets meer waard is. Daarna worden ze in de Ganges gewassen en verbrand. Leuk ook om te kijken, maar die Indiers waren erg vervelend en kwamen elke keer om een 'donatie' vragen. Soms op intimiderende wijze, zoals: anders volgen we je naar je hotel en komen het daar halen. Ik heb op een ochtend ook nog een boottocht gemaakt. Veel mensen waren zich aan het wassen en ik heb zelfs een ronddrijvend lijk gezien. Niet alle mensen worden immers verbrand. Kinderen jonger dan 5 jaar, zwangere vrouwen, heilige mensen, lepra lijders, doden door slangenbeet, zij worden allemaal aan een zware steen gebonden en zo in de Ganges gegooid. Maar soms laten die touwen dus los en komen ze boven drijven.

Na Varanasi ging het met de nachttrein door naar Agra. Blijkbaar werd er veel gestolen dus m'n grote rugzak had ik al vastgemaakt en met m'n kleine rugzak op m'n bed wilde ik slapen. Maar het was nog geen 22.00 u of m'n kleine rugzak, degene waar alle waardevolle spullen inzitten was al weg. Ik had hem op het bed gezet aan de raamkant, waarschijnlijk is er iemand vanaf de gangkant over het bed geleund en hem eraf gepakt. Er waren daar 6 bedden, 2x3, en we zaten daar met 5 toeristen. Niemand van ons heeft iets gezien. Gelukkig had ik m'n portemonnee met pinpas en paspoort nog in m'n zakken, maar m'n laptop, fototoestel, reisdagboek, usb-sticks, creditkaart, malariapillen, lonely planet India, zonnenbril, gsm, leesboeken, Ipod en nog wat dingen waren allemaal weg.

Aangekomen in Agra bleek er een festival aan de gang. Ik weet het niet zeker, maar denk dat het het Ashura festival voor moslims was. M'n creditkaart geblokkeerd (er was niets af) en een nieuw fototoestel gekocht. In Agra waren de mensen al minder opdringerig. Het was vrijdag, dus de Taj Mahal was dicht. Het werd dus zaterdag dat ik het volgens enkele reisboeken 'mooiste gebouw ter wereld ging bezoeken.' Het zag er wel aardig uit, maar ik heb m'n twijfels of dit nu het mooiste gebouw ter wereld is. Na de lunch nog naar het Red Fort geweest. Daar zat Shah Jahan de laatste 8 jaar van z'n leven opgesloten (hij heeft die Taj Mahal gebouwd). Veel van India's bekende gebouwen komen uit deze Moghul-periode. De Moghuls waren moslims uit wat nu Afghanistan is en stamden af van Dhenzig Khan (Moghul is een verbastering van Mongool).

Na Agra en Varanasi welke in de provincie Uttar Pradesh liggen ging ik met de trein naar de hoofdstad Delhi. De mensen die naast het spoor wonen zijn vast erg arm en hebben geen toilet, want op een gemiddelde treinreis zie je er tientallen neerhurken op de rails en zonder enige gene zitten scheiten. Er kwamen ook nog wat travestieten bedelen in de trein, ja, kleurrijk is het allemaal wel. De eerste dag ging ik naar Gandhi Smirtri waar Mahatma Gandhi z'n laatste dagen doorbracht voordat hij door een extremistische hindoe werd doodgeschoten. Maar het was alweer een festival dus het was dicht. Daarna nog even naar het Lodi park geweest.

Op maandag zijn veel bezienswaardigheden gesloten in India.Die dag wat rondgelopen in New Delhi, het gedeelte van de stad gebouwd door de Engelsen. Connaught place, India gate, Rajpath, Lotus tempel (ook al dicht op maandag). Overigens moet je veel opletten in India om niet opgelicht te worden. Ik kende nog een Canadees die hier 1,5 geleden is geweest en ik daarvoor in Vietnam was tegen gekomen. Hij viel voor de truc met juwelensmokkel. Op het begin zeggen dat de export tax hoog is en het jou niks kost. Later belt de 'politie' en zeggen ze dat op smokkel 20 jaar cel staat en die Canadees heeft dat dus met 27.000 dollar afgekocht. Als ik het daarmee vergelijk valt mijn rugzak nog mee.

Vandaag naar Old Delhi geweest en eerst naar Delhi Fort. Ook dit fort is door Shah Jahan gebouwd (zelfde als Taj Mahal) en het was ook nog monumentenweek dus de entree was gratis. Had ik ook een keer geluk. Daarna nog de Jama Masjid, een grote moskee gezien en naar dat museum over Gandhi, wat nu wel open was. Die Gandhi zorgde met z'n geweldloos protest dus voor onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk in 1947 en was ook tegen de deling in islamitisch Pakistan en hindoe India. Een hindoe schoot hem toen dood, omdat hij vond dat hij te aardig was voor de moslims. Morgenvroeg gaat het met de trein door naar de provincie Rajasthan en daar wordt Jaipur m'n eerste stop.

• 19 November 2013 - 17:56

Lian En Martijn:

Dag broer,

Wat een avonturen daar in India! Jammer van je spullen. Vooral van de foto's is erg vervelend. Wij hopen dat je verder nog veel mooi dingen tegenkomt die de diefstal vlug zal doen vergeten.

Groeten uit een tropisch Suriname.

• 19 November 2013 - 21:35

Pap En Mam:

Ondanks alle troubles heb je er weer een mooi en kleurrijk verslag opgezet
    Onze complimenten!

• 20 November 2013 - 15:11

Annelies:

Hey Nick,
    Het is erg leuk om steeds je verhalen te lezen en zo je belevenissen te volgen. Veel plezier met je verdere avonturen, en hopelijk met niet al te veel tegenslagen. :)
    Groetjes, Annelies

• 20 November 2013 - 19:00

Anita:

Hoi Nick

Wat een verhalen!!!
    Mooi om jouw nuchtere en heldere manier van beschrijven te lezen.
    Je laat je niet snel uit het veld slaan.
    Een mooie en rustige reis verder in India.
    Groeten uit een mistig en kil Veghel