Yunnan - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Yunnan - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Yunnan

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

17 Juni 2013 | China, Yangshuo

De eerste bestemming inYunnan was Kunming. Dit was eigenlijk ook maar gewoon een grote stad met 6,4 miljoen inwoners. Ze noemen het ook wel de 'city of eternal spring', het is hier dus altijd lekker weer. Niet zo benauwd en heet als in Yangshuo in de zomer. Yunnan is de meest diverse provincie in China. Van de 55 erkende minderheden in China wonen er 25 in Yunnan. 1/3 van de bevolking is niet Han-Chinees. In heel China is 92% Han-Chinees.

Na Kunming ging het door naar Dali. Het leek qua sfeer wel een beetje op Yangshuo. In Dali heb je wel meer een soort hippie-sfeer, er zitten van die artistieke Chinezen uit Beijing wat zelf gefrutselde dingen te verkopen en ook onder westerlingen is het populair. De oude stad van Dali ligt 15 kilometer van de nieuwe. De oude stad ligt tussen de Cangshan berg en het Erhai meer. De eerste dag heb ik dus een mountainbike gehuurd en ben een langs het meer gaan fietsen. Dali ligt echter zo'n 2000 meter boven zeeniveau en de zon schijnt hier wat feller. Ik had me dus flink verbrand. Twee dagen later ook nog eens die berg opgewandeld wat ook vermoeiend was, maar wel de moeite waard met prachtige uitzichten.

Vanaf Dali naar Lijiang, wat op de Unesco erfgoedlijst staat. De oude stad trekt zo'n 5 miljoen toeristen per jaar. Onder Chinezen is de stad populairder dan Dali, maar ik heb het gevoel dat de meeste westerse toeristen liever in Dali zitten. De oude stad ziet er wel fraai uit, maar het stikt er van de toeristen en alle winkeltjes lijken op elkaar. De volgende dag ging ik naar de Tiger Leaping Gorge om te wandelen met een groep van 17 man die allemaal in hetzelfde hostel zaten. Ik verwachtte dat het daar ook wel druk zou zijn, maar ik denk niet dat er die dag meer dan 50 man die wandeling hebben gemaakt. In totaal is het zo'n 26 kilometer en het mooiste is om het in 2 dagen te doen. De eerste dag was dus weer lekker klimmen en op de top was het 2670 meter. 's Avonds in een hostel geslapen met uitzicht op de Yangzi rivier die hier tussen 2 bergen doorstroomt. De volgende dag afgedaald naar de 'tiger leaping stone' waar de kloof zijn naam vandaan heeft. Vanaf deze rots zou een tijger naar de overkant zijn gesprongen om aan een jager te ontkomen. Na de trekking weer de bus terug naar Lijiang genomen en daar nog een paar dagen gezeten. Ik ben ook nog in een paar kleine dorpjes in de buurt geweest waar het wat rustiger was en die op de oude 'tea-horse trail' lagen.

Na Lijiang weer de nachttrein naar Kunming genomen (9,5 uur) en vanaf daar naar Guilin (23 uur). Daar met de bus terug naar Yangshuo (1,5 uur). Ondertussen ben ik dus weer terug in de school. Afgelopen woensdag vierden ze hier het 'dragon boat festival'. We hebben 's middags nog sticky rice dumplings gemaakt en 's avonds opgegeten, speciaal eten voor deze dag. Ik heb m'n studenten nog gevraagd wat ze nu eigenlijk vieren en het kwam hier op neer: lang geleden leefde er een dichter, Qu Yuan, die door de koning opgesloten werd. Hij zat 28 jaar opgesloten en schreef in die tijd veel gedichten. Toen hij vrij kwam pleegde hij zelfmoord door in de rivier te springen. Hij was geliefd bij de mensen en die gooide die sticky rice dumplings in de rivier, zodat de vissen hem niet op zouden eten. Ze houden ook nog Dragon Boat races, waarschijnlijk was dat om eerder bij het lijk te zijn dan de vissen. De woensdag was dus een vrije dag, maar veel mensen werken het weekend ervoor, zodat ze ook op maandag en dinsdag vrij zijn. Afgelopen dinsdag hier ook nog China-Nederland op cctv5+ via internet bekeken. Al was ik volgens mij de enige hier die door had dat er gevoetbald werd. Afgelopen weekend waren er 25 kinderen op bezoek. Dus heb ik voor het eerst kinderen les gegeven. Dat was wel vermoeiend. Niet het les geven op zich, maar je moet er toch de hele dag bij blijven om ze de stad en alles te laten zien.

  • 17 Juni 2013 - 15:31

    Lieke:

    Ik heb meteen zin in dumplings!

  • 17 Juni 2013 - 19:54

    :

    Wat een reis heb je gemaakt!
    Mooi verslag ; je kent dadelijk heel de cultuur van China!

    Groetjes vanuit een warm Frankrijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 40772

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: