Nanning en Beihai - Reisverslag uit Kunming, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Nanning en Beihai - Reisverslag uit Kunming, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Nanning en Beihai

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

23 Mei 2013 | China, Kunming

Op 1 mei was het hier de Dag van de Arbeid. Iedereen is dan vrij, maar ik moest natuurlijk werken. In Yangshuo is het in die dagen behoorlijk druk. Maar eigenlijk moest ik blij zijn dat ik nog werkte, want de zondag daarna kreeg ik van de baas te horen dat ik geen lessen had die week. Er kwam een andere leraar terug uit Engeland die een operatie had gehad en al meer dan 1,5 jaar op deze school werkte en dus voorrang had. Bovendien zitten er maar 7 leerlingen op de school, dat schiet natuurlijk ook niet op. Die week heb ik dus 's avonds English corner gedaan. Hiervoor krijg je geen geld, maar wel eten en een gratis kamer. Overdag was ik dus vrij, maar het regende die week best veel en de Li rivier stond die week (voor mij) op recordhoogte. In het verleden is ie trouwens ook wel eens overstroomd.

Het werd dus wat saai en vrijdag (10-5) heb ik de bus naar Nanning genomen. Nanning is de hoofdstad van de provincie Guangxi waar Yangshuo ook in ligt en heeft zo'n 6,6 miljoen inwoners. Het ligt 160 kilometer ten noorden van Vietnam. Misschien was het daarom dat er zoveel brommers op straat reden, iets wat je ook heel veel in Vietnam ziet, maar minder in China. In Nanning kende ik nog wat mensen en daarmee de stad verkend waaronder de Qing Xiu mountains, hoewel dat niet echt bergen zijn, maar meer een groot heuvelachtig park. Nanning trekt niet veel toeristen en je merkt dat de prijzen er wat lager liggen dan in Yangshuo, wat ook wel weer fijn is. Goedkope taxi's en meer keuze in eetstalletjes langs de straat. Ik zag nog verschillende babywinkels met Nederlands babymelkpoeder van Nutricia. Illegaal geimporteerd, want het label was alleen in het Nederlands. Hoe moeten die Chinezen nu weten of ze opvolgmelk (vanaf 6 maanden) of melk voor peuters moeten kopen? Ik zag van die grote blikken melkpoeder waar ze 368 of 268 rmb voor vroegen. Voor het pak van nutricia op de foto vroegen ze 210 rmb (gedeeld door 8 is zo'n 26 euro). Ondertussen komen de melkpoederproducenten bijeen, omdat er niet genoeg melkpoeder in de schappen ligt. De schuld van de Chinezen, zeggen ze. Later blijkt dat Nutricia containers vol naar China verscheept en daarmee binnen loopt en ook supermarkteigenaren verlopen hele partijen nog voordat ze in de schappen liggen.

Na een week in Nanning ging ik het weekend erna naar het strand in Beihai wat op zo'n 3 uur rijden ligt. Hoewel het strand vergeleken met stranden in Zuidoost Azie wat minder is, mocht ik toch niet klagen. In Nanning was het ondertussen zweten met 35 graden elke dag, dus wat frisse zeewind kon geen kwaad. In Beihai wonen 1,4 miljoen mensen en ik las ergens op internet dat het de snelst groeiende stad ter wereld is. Overdag is het te heet en waagt niemand zich op het strand. Tussen 12 en 5 zie je misschien een verdwaalde Westerling op het strand, maar is het verder leeg. Alleen in de ochtend en 's avonds tot 's nachts aan toe gaan de Chinezen het water in, want het ergste wat ze kan overkomen is bruin worden. 's Avonds een paar keer naar old street geweest wat in het centrum ligt (mijn hostel was aan het strand). Op een avond liep ik over straat op weg naar een restaurant wat foto's van de ondergaande zon te maken. Ik lette niet op de gebouwen achter me, maar blijkbaar waren het militaire gebouwen ofzo. Enkele overijverige kadetten begonnen al te schreeuwen toen ze me zagen, maar de bewaker deed niks (dacht ik). Toen ik doorliep ging de poort van het volgende gebouw (20 meter verder) al open en daar kwam de bewaker al naar buiten. Ze hadden hem vast al gebeld en hij moest de foto's zien. Toen hij zag dat er alleen een ondergaande zon op stond was alles weer goed.

Na het weekend weer terug naar Nanning, daar m'n verjaardag bescheiden gevierd (iedereen nog bedankt voor de felicitaties) en op die avond de nachttrein naar Kunming genomen, de hoofstad van de provincie Yunnan. Ruim 13 uur en 828 kilometer in de trein (met vertraging werd dit ruim 16 uur). Yunnan is een van de mooiste provincies in China en hier hoop ik ongeveer 2 weken te blijven voordat ik terugga naar Yangshuo. Eind juni/begin juli beginnen dan de summer camps voor tieners, dus dan moet er weer genoeg werk zijn.

  • 23 Mei 2013 - 15:57

    Lieke:

    Ha, en zo krijg je weer een vakantie in de schoot geworpen... lekker hoor! Klinkt allemaal erg mooi. En leuk om het babymelkpoederverhaal eens van de andere kant te horen. Ik begreep dat de meeste Chinese ouders het niet aandurven om ze op de markt te kopen, omdat ze zelfs daarvan niet vertrouwen of het niet nagemaakt is (want daar zijn de Chinezen best goed in :-) ) Dus dat ze alleen poeder willen dat door iemand met de post naar hen toe gestuurd wordt. Geen idee wat er van waar is. Veel plezier nog!

  • 23 Mei 2013 - 19:26

    Carolien:

    Ha Nick! Prachtige verhalen weer! En mooie foto's! Stel je voor ja je had een foto gemaakt van het militaire bouwwerk, dat zou natuurlijk n drama van niveau zijn waarbij het chinese staatsbelang zeker in het geding zou komen ;-) maar fijn dat je de foto's mocht houden. Bevalt het lesgeven je wel nog een beetje? Geniet daar weer van alle avonturen die je gaat beleven en de babymelk! Groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 40772

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: