Terug in Yangshuo en weer aan het werk - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Terug in Yangshuo en weer aan het werk - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Terug in Yangshuo en weer aan het werk

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

24 Maart 2013 | China, Yangshuo

Nadat ik m’n nieuwe visum voor 6 maanden had afgehaald in Hong Kong heb ik de volgende ochtend de trein naar Guangzhou (Kanton) genomen, omdat ik hier nog nooit was geweest. M’n hostel zat op de 23e verdieping van een appartementencomplex, dus ik had een mooi uitzicht. Guangzhou is na Shanghai en Beijing de 3e grootste stad van het land. M’n tijd vulde ik met het bezichtigen van de 600 meter hoge Canton toren, het Yue Xiu park met het standbeeld van de 5 geiten, het symbool van de stad en een dagje naar de Baiyun mountains, net buiten de stad. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht op de stad en door de smog heen kun je zelfs wat wolkenkrabbers onderscheiden. Ik was eigenlijk niet van plan om heel lang in Guangzhou te blijven, maar iemand wees me op een interessante vacature wat me deed besluiten om wat langer te blijven.

De vacature was voor leraar Nederlands op een trainingcentrum voor universiteitsstudenten. Ik dacht nog: welke gek gaat er nu Nederlands leren? Maar het blijkt dus dat je een toets moet doen wanneer ze een visum voor 1 jaar aanvragen in Nederland. Ik heb het even opgezocht en je hebt een C- visum voor 3 maanden (Visum Kort Verblijf, VKV) en als je langer wilt blijven een D-visum voor 1 jaar (Machtiging tot Voorlopig Verblijf, MVV). Hoewel Nederland klein is wordt er heel wat handel gedreven met China en Chinezen die in Nederland willen werken moeten eerst een D-visum aanvragen en een inburgeringscursus doen aan de Nederlandse embassade. Hiervoor moeten ze dus wel eerst wat lessen Nederlands volgen. Ik ben daar dus op sollicitatiegesprek geweest hoewel er van een echt gesprek ook geen sprake is. Ik heb gewoon m’n cv laten zien en hij liet de lesboeken zien en dat was het. Na enkele dagen kreeg ik te horen dat ze misschien pas iemand in april parttime nodig hadden.

Ik had verder nog niet zo heel actief gezocht naar andere banen. Er zijn genoeg banen als leraar Engels, maar het overgrote deel is voor kindergarten. Als ik dat wilde kon ik meteen aan de slag, maar ik heb geen zin in een beetje zingen en klappen voor kleuters. Maar voor oudere leerlingen zoeken ze vaker naar leraren die uit een Engelstalig land komen. Bovendien waren alle scholen net al een maand aan de gang na het Chinese nieuwjaar en kwam ik dus niet echt op een goed moment.

Ik kende nog wat scholen in Yangshuo, maar die heb ik niet meteen gebeld, omdat ik hier vorig jaar ook al 4,5 maand gezeten heb. Na het telefoontje dat ik voorlopig niet kon beginnen als leraar Nederlands toch maar een school in Yangshuo gebeld en daar kon ik meteen parttime aan de slag. Dus afgelopen maandag de bus gepakt naar Yangshuo en dinsdag parttime lesgegeven en vanaf woensdag al fulltime. Ik werk nu in Meicheng English School wat een kilometer ofzo buiten het centrum ligt. M’n kamer zit ook in het schoolgebouw dus ik hoef ’s ochtend niet ver te reizen naar het werk. Er zijn 3 klassen met ieder zo’n 4 tot 5 leerlingen, allemaal jong volwassenen. Ik geef les aan de 2 hoogste klassen, intermediate en advanced. Tot nu bevalt het allemaal prima. Gister was het lekker weer, 27 graden dus ik mag niet klagen. ’s Nachts heeft het wel flink geonweerd. Gisteravond ook nog even naar Monkey Jane rooftop bar geweest en kwam zelfs enkele mensen tegen die er vorig jaar ook al waren. Weer bierpong gespeeld, dus het was weer als vanouds.

  • 24 Maart 2013 - 16:39

    Lieke:

    Hèhè, weer terug op het oude nest. Veel plezier en werkze!

  • 24 Maart 2013 - 22:52

    Jan En Thea:

    Ha Nick, fijn dat je weer werk hebt. En wat het weer betreft zit je helemaal goed; het is hier nog steeds hartje winter !
    Groetjes, Jan en Thea.

  • 01 April 2013 - 22:51

    Betsie:

    Hoi Nick, je verslag weer met plezier gelezen. Nooit gedacht dat er voor ons kleine landje een visum nodig zou kunnen zijn. Weer wat nieuws geleerd. Het gaat je goed.
    Groetjes Betsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 40775

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: