De eerste week lesgeven - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu De eerste week lesgeven - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

De eerste week lesgeven

Blijf op de hoogte en volg Nick

21 Augustus 2012 | China, Yangshuo

Inmiddels ben ik alweer bijna 3 weekjes in Yangshuo. De eerste week was mijn trainingsweek. Dat is hier normaal, ook 2 leraren uit Engels hebben die gevolgd. Die week zaten ze echter krap in de leraren en begonnen er ook nog 4 anderen zonder training. Hier zaten ook 2 Nederlanders tussen die in Nederland nog op de hogeschool zitten. Eentje gaf er al wel les als leraar techniek, omdat hier een tekort aan is in Nederland. Ze waren hier op vakantie en werden in de bar benaderd om een weekje les te geven en ze vonden het wel een leuke ervaring. Die week heb ik dus veel met Marijn en Thijs opgetrokken. Terwijl zij in de ochtend parttime lesgaven moest ik een demonstratie houden van een half uur of 3 kwartier.

Na 2 dagen was de directeur van de school nog niet zo onder de indruk. Ik zou teveel praten en hij was bang dat de leerlingen zouden gaan klagen. In de middag moest ik andere leraren observeren en 's avonds had ik English speaking corner. Dit is normaal alleen op woensdag en die woensdag keek ik wel op toen ze met 2 flessen bier (600 ml) aan kwamen zetten, maar dat is normaal hier en ze doen het elke woensdagavond. Aan het eind van de week was de directeur al veel positiever over mijn demonstraties, dus de week erop zou ik parttime les kunnen gaan geven. Die vrijdagnamiddag kon ik dus voor de eerste keer in lange tijd zeggen dat ik ook weer eens weekend had. Zaterdag en zondag wezen zwemmen, alleen zondag waren we al vlug weer terug. We zaten een metertje of 5 in de rivier, totdat we opeens een jongen met onze rugzakken weg zagen rennen. Ik wilde dit blog al de naam: 'beroofd in China: deel 2' meegeven, maar dat zou ook weer zo negatief overkomen. We zijn er nog achteraan gesprint, maar in de verte zagen we hem wegrijden achterop een brommer. Nou had ik niet echt waardevolle spullen bij, groot geld en pasjes had ik achtergelaten in m'n hotel. Het was alleen lastig dat ze m'n kamersleutel (hotelnaam stond er niet op) en fietssleutel ook hadden. De rugzakken waren ook van Marijn en Thijs. Daarnaast had Thijs z'n voet opengehaald tijdens de achtervolging aan een scherpe steen of misschien glas. We zijn dus weer helemaal teruggewandeld naar het dorp, Thijs naar het ziekenhuis gebracht, reservesleutels opgehaald. Thijs en Marijn hadden nog aangifte gedaan, want zij hadden een reisverzekering, dus hopelijk krijgen ze alles vergoed. 's Avonds nog in Monkey Jane Rooftop Bar geweest waar Thijs vd Tillart ook was. Het was gezellig en het werd laat, maar ik zou de volgende ochtend toch vrij zijn. Toen ik na 3en thuis kwam hing er echter een briefje op de deur dat ze het schema hadden veranderd en ik fulltime les zou gaan geven.

De volgende ochtend dus lekker fris begonnen. Het niveau was vrij laag en ik moest er dus even aan wennen. Op het begin praatte ik te vlug en konden ze me niet bijhouden. Ik gebruikte ook zinnen waarin ze teveel woorden niet begrepen. Als ik die woorden dan ging uitleggen klaagde ze weer dat ze teveel nieuwe woorden kregen. Het niveau is wel hoog genoeg, zodat ik ze zonder Chinese assistent les kan geven. De allerlaagste klassen worden wel door Chinesen lesgegeven, want er is iemand nodig die Chinees kan. De klas 's middags was van een hoger niveau en ik had het idee dat het hier beter liep. Er zaten hier 5 studenten, maar op het eind van de week vertrokken er 3 en de overige 2 gingen naar een andere klas, zodat deze klas werd opgeheven. Ik zou de week erop dus weer parttime les gaan geven. Op zondag kwam ik echter een Chinese leraar Engels tegen (Micheal) die niet op New Start werkt, maar daar een week een lokaal huurt. Hij vroeg me de week erop zijn klas in de ochtend les te geven. Ik vond het wel een leuk idee, dus nu heb ik het alsnog druk deze week.

Afgelopen weekend op zondag weer wezen zwemmen. Ik zag dat het in Nederland ook heet was en dat de temperaturen richting Yangshuo temperaturen kropen. Deze week heb ik 4 avonden English corner, dus ik begin om 9 uur in de ochtend en ben om 8 uur 's avonds klaar. In de middag hebben ze wel een lange pauze. De meeste Chinezen houden dan een dutje, maar ik ben dat niet gewend. New Start is ongeveer de 5e school van Yangshuo en er zijn zeker grotere scholen. Veel leerlingen studeren hier in de zomervakantie en daarom vertrekken er nu weer veel leerlingen, omdat ze terug naar school moeten. De directeur van de school heeft me echter vandaag meegedeeld dat ik volgende week een contract kan tekenen. Dat is dus weer goed nieuws, hoewel ik niet geloof dat de contracten hier veel voorstellen. Daarnaast deed Michael (die andere Chinese leraar) me vandaag het voorstel om voor hem te werken in een andere provincie voor minder uren, maar meer geld. Ik heb het hier echter naar m'n zin, dus heb nee tegen hem gezegd. Maar als ze me hier niet meer kunnen gebruiken, dan heb ik altijd iets achter de hand.

  • 22 Augustus 2012 - 08:34

    Lieke:

    Mooi, je klinkt gesetteld! Nu vind ik het wel tijd om te kijken of je een Chinese bruiloft kunt bijwonen :-)

  • 22 Augustus 2012 - 08:34

    Lieke:

    Mooi, je klinkt gesetteld! Nu vind ik het wel tijd om te kijken of je een Chinese bruiloft kunt bijwonen :-)

  • 22 Augustus 2012 - 14:14

    Jan En Thea:

    Hoi Nick,
    het afgelopen weekend konden we inderdaad ervaren hoe het voor jou in Yanshuo qua warmte temperatuur moet zijn . Blij dat het nu weer normaal is.
    Succes met het geven van Engelse les , misschien dat een van die mooie, slimme meisjes aan jou Chinese les kan geven? ;)

    Groetjes!

  • 23 Augustus 2012 - 13:18

    Pap En Mam:

    Goed bezig!
    Weer een mooi verslag ,nu van een hele andere kant.
    Werk ze;-)
    Groetjes pap en mam

  • 27 Augustus 2012 - 12:56

    Anita:

    Hoi Nick
    Vol bewondering lees ik steeds jouw mooie,moedige grappige en soms spannende reisverslagen.
    Door niet te roken heb jij met dat geld een goede investering gedaan.
    Een figuurlijke rugzak vol levenservaring. Daar kan je je hele leven mee vooruit.
    Geniet van alles wat nog op je pad komt. Ik blijf je volgen.
    Houdoe

  • 29 Augustus 2012 - 23:44

    Peter En Corrie:

    Prima voor je Nick dat je de kans krijgt om les te mogen gaan geven in dit voor ons soms vreemde land.
    Onderwijs en kennisoverdracht aan jongeren heeft bij ons in de familie altijd al bijzondere aandacht.
    Omgang met jongere is trouwens altijd leuk en ook leerzaam voor jezelf in de toekomst.
    Succes met de lessen en een leuk vervolg van de tijd daar.
    Groeten, Peter en Corrie

  • 15 Januari 2013 - 14:23

    Karlien:

    Beste Nick,

    Ik las over je lesgeef ervaringen in China en heb een vraag daarover. Ik ben zelf ook op zoek naar een mogelijkheid om les te geven in China (en doe een TEFL cursus). Ik wilde daarom vragen hoe jij de school hebt gevonden en of je tips hebt. Alvast bedankt!!

    Groet Karlien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 40875

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: