Leraar Engels in Yangshuo? - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Leraar Engels in Yangshuo? - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Leraar Engels in Yangshuo?

Blijf op de hoogte en volg Nick

04 Augustus 2012 | China, Yangshuo

Nadat ik in Hong Kong m'n visa voor China heb gekregen ben ik met de metro naar de grens tussen Hong Kong en China gegaan (Hong Kong hoort bij China sinds 1997, maar heeft een aparte status), daar de grens over gewandeld en vervolgens in Shenzhen de metro naar m'n hostel genomen. Shenzhen is nog maar 30 jaar oud, maar op dit moment de 4e stad van China met 14 miljoen inwoners. In 1979 werd de stad aangewezen als eerste Speciale Economische Zone om een beetje met de markteconomie te experimenteren. Dit heeft ze geen windeieren gelegd, want Shenzhen is nu de rijkste stad van China. Ze hebben daar een metrostelsel waar Amsterdam jaloers op zou zijn. En ook in de winkelcentra zijn vele dure merken te vinden. Het bedrijf Foxconn dat de apparatuur voor onder andere Apple, Dell en HP maakt komt hier vandaan en was in Nederland in het nieuws vanwege de zelfmoorden door werknemers van het bedrijf en de slechte werkomstandigheden. Ik was eigenlijk niet van plan om lang in deze stad te blijven, wilde alleen nog iemand bezoeken die ik nog kende van vorig jaar in China. Maar op de eerste dag had ik contact op skype met de organisatie 'Find work abroad' en zij regelde al meteen 3 sollicitatiegesprekken voor me. Dit waren allemaal scholen met kinderen die Engels willen leren. De eerste school waar ik langs ging stond me eigenlijk het beste aan, maar zij wezen me af en kozen voor een leraar die al eerder voor ze had gewerkt. Op de tweede school zaten alleen baby's tot 3 jaar. Mijn taak zou dan bestaan uit spelen en liedjes zingen voor 9000 rmb per maand (ongeveer 1150 euro per maand voor 20 uur per week werken). De koers van de renminbi en euro is op dit moment 7,8 rmb voor 1 euro. Toen ik hier vorig jaar was, was dit nog 8,5 en 2 jaar daarvoor lag het nog boven de 10. Onder druk van de VS en Europa devalueert China haar munt vanwege de kritiek dat deze kunstmatig hoog wordt gehouden. Voor buitenlanders wordt alles dus duurder, maar als je geld verdient wordt dit ook meer waard in euro's. Maar dit terzijde. Ik wist het dus zo net nog niet met die baby's. Ik had er nog nooit eentje vast gehad in m'n leven en toen ik daar was, was er een baby van ruim 6 maanden en die zou ik dan Engels moeten leren? Ze kon nog niet eens staan. Het is wel anders dan in Nederland. In Nederland zouden ze de baby afgeven en na het werk weer ophalen, hier gaat de moeder mee en soms ook de grootmoeder). Na een paar dagen bedenktijd heb ik toch maar bedankt voor de baan. Hoewel je in Shenzhen meer kunt verdienen leek het me plezieriger om in een kleinere plaats te werken.

De volgende dag daarom een paar scholen in Yangshuo opgebeld. Ondertussen was het weer ook behoorlijk omgeslagen. Een kleine 2 weken terug waaide en regende het nogal hard in Shenzhen. Ik dacht nog aan de uitlopers van een of andere tropische storm, maar moest de volgende dag wel lachen toen ik op teletekst las dat Hong Kong was getroffen door de zwaarste orkaan in jaren: Vicente. Naast veel afgebroken takken en een enkele ontwortelde boom was er weinig schade in Shenzhen, het heeft wel 5 dagen bijna onafgebroken geregend. Toen de regen ophield was het weer te heet. Ik denk dat de meeste mensen thuis het als erg onplezierig warm zouden beschouwen. 5 minuten naar buiten is genoeg om te beginnen met zweten. Maar het was dus vrijdagavond toen ik die scholen in Yangshuo belde. Enkele scholen namen alleen leraren uit Engelstalige landen aan. Maar bij andere was de leidinggevende al naar huis en zou ik later terug moeten bellen. De volgende dag werd ik zelf al teruggebeld door het New Start English College en zij hadden nog enkele leraren nodig. Afgelopen donderdag ben ik hier dus in Yangshuo aangekomen. De school heeft me hier in een hotelkamer gestopt, vrij ruim en heb m'n eigen badkamer en balkon. Het is ook niet echt een hotel, want de hele etage wordt door de school gehuurd. Eten kan ik ook 2x per dag gratis in de school. Ik ben vorig jaar ook al hier in Yangshuo geweest en vond dit toen een van de mooiste plekken in China. Het is nu wel een stuk drukker, ik schat dat er bijna 2x zoveel toeristen zijn. Het stikt hier van de expats en soms blijven ze hier een paar maanden, geven 2 uur Engelse les per dag in ruil voor kost en inwoning. Of ze blijven wat langer en hebben hier een hostel, bar of restaurant. Die eerste middag heb ik een klas geobserveerd met een Engelse jongen van 19 die hier een maand heeft lesgegeven, maar gister alweer is vertrokken. 's Avonds was het English speaker corner en dan moet je gewoon 1,5 uur met ze lullen. Dit was de beste klas van de school en een enkele keer kwam het zelfs voor dat ze een woord kenden dat ik niet kende en dat is natuurlijk best genant. 's Avonds ben ik met de klas naar een paar rooftop bar's geweest. Dat is ook het voordeel als je lesgeeft aan jongvolwassenen, je kunt na de les gezellig een pilsje met ze drinken. Daarna nog in Monkey Jane's Rooftop bar geweest, dit is de thuishaven van Thijs vd Tillart en hij was er die avond ook. Hij was in Yangshuo als reisbegeleider voor koning Aap en was samen met 2 jongens uit z'n reisgroep beerpong aan het spelen. Dat is erg populair bij Amerikaanse studenten en die hebben het weer naar hier gebracht.

Op vrijdagochtend heb ik nog een andere klas geobserveerd. Iedereen heeft hier 2,5 uur les in de ochtend (3 x 45 minuten) en in de middag en dan 's avonds nog English corner. De English corner wordt meestal door de vrijwilligers gedaan, maar op woensdag door de betaalde leraren. Ik hoop hier binnenkort ook aangenomen te worden, maar krijg eerst 2 weken training. Aanstaande maandag moet ik eerst een demonstratie van een half uur geven en op het einde van de week nog een van 45 minuten. Misschien dat ze dan al door krijgen dat ik helemaal geen les kan geven en m'n Engels ook niet zo denderend is. We zullen het zien. De studenten hebben hier ook wat meer in de pap te brokkelen als thuis. Als ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van het lesgeven gaan ze al snel klagen en bij enkele klachten kan de leraar ook zo vertrekken. Op vrijdagavond ook nog wat gedronken met een leraar Engels uit Israel, maar hij verlaat de school ook al aanstaande maandag. Vandaag met enkele studenten naar het 'secret beach' geweest, wat ook lang geen geheim meer is, want het was behoorlijk druk. Maar het is wel lekker om te zwemmen, want het is hier elke dag toch zeker 35 graden. Misschien dat ik morgen weer ga zwemmen en hopelijk dat ik wat tijd vind om m'n demonstratie voor maandagmorgen voor te bereiden. Die middag moet ik dan weer een andere leraar observeren en 's avonds heb ik English speaker's corner. De komende tijd ben ik dus druk in de weer, maar misschien mag dat ook wel weer na 11 maanden niet werken.

Over geld hoef ik me nog niet druk te maken. (ik weet dat enkele mensen zich thuis afvragen hoe ik dit bekostig, maar helaas heb ik ook geen Oom Dagobert die me sponsort). Deze reis is al helemaal betaald door niet te roken. Als ik in 2000 begonnen was met roken toen een pakje ongeveer 3,25 euro kostte en ik zou tot nu elke dag een pakje per dag hebben gerookt (prijs is nu zo'n 5 euro, dus laat ik een gemiddelde van 4 euro aanhouden over 12 jaar x 365 dagen is 4 x 4380 = ongeveer 17.500 euro. Dat is het geld dat ik al die jaren dus heb uitgespaard en zoveel heb ik tot nu toe nog lang niet uitgegeven.

  • 05 Augustus 2012 - 09:46

    Jan En Thea:

    Ha Nick,

    goed bezig ! ben benieuwd naar je ervaring als teacher Engels, onvermoede talenten komen boven drijven?....

    Groetjes en veel succes! Jan en Thea.

  • 05 Augustus 2012 - 10:45

    Frans Pepers:

    Hoi Nick,

    leuk dat je onze buurman Thijs ontmoet hebt. De wereld is soms klein.
    Ik vraag me af hoe je die engelse les doet. Hoe is jouw chinees intussen?
    Ik hoop dat het een succes wordt.
    Groetjes,
    Frans Pepers

  • 05 Augustus 2012 - 12:12

    Lieke:

    Ha Nick,

    De stad klinkt goed. Succes met je presentatie maandag, ben benieuwd! Tip: kijk wat filmpjes op de BBC-website (als je daar op kunt?).

    Groetjes, Lieke

  • 05 Augustus 2012 - 12:15

    Tim:

    Nickster!
    Mooi lijstje weer, foxconn, orkanen, baby's, lesgeven, secret beaches, beer pong (persoonlijke favoriet) en een berekening waar geen speld tussen te krijgen valt... :D
    En je weet dat Frank Abagnale ook sociologie les heeft gegeven op Columbia University door steeds een hoofdstuk vooruit te lezen, right? ;)

  • 05 Augustus 2012 - 14:09

    Renee:

    Hey nick! Haha ik heb wel enkele keren moeten lachen om je verhaal. Heel tactisch je laatste berekening. Hopelijk gaat het lukken met je engelse lessen. Bart en ik zijn nog aan het nagenieten van Cambodja, erg mooie reis geweest. (bijna geen regen gehad!) Maakt ons nog jaloerser op jou.. Veel succes met je engelse lessen! X Renee (en Bart, die zit nu naast me)

  • 07 Augustus 2012 - 09:40

    Carolien:

    Ha Nick!!!!
    Ben erg benieuwd hoe het afloopt met je onderwijscarriere!!!! Je hebt zeker talent, ja ok niet om liedjes te zingen met baby's, maar zeker wel om jongeren Engels te leren. Goede keuze om dat eerste toch maar af te wijzen ... ;)

    Je verhaal is weer prachtig en werkt tijdens het lezen regelmatig op de lachspieren!!!

    Ben net terug van twee weekjes Italia, waar het overigens ook erg warm was, maar wel even iets anders dan jouw avontuur.

    Geniet ervan en heel veel succes met de mogelijke baan!!!

    Groeten uit Roermond,
    Carolien.

  • 14 Augustus 2012 - 10:44

    Caroline:

    Hello Nick

    I got some translation with Google Translation, and I just love your demonstration with the price of cigarets :-) Hope you are going to like your new job. Teaching is not so easy, but I am sure you will find a way to teach english :-) I am very happy for you that you have the possibility to keep on your stay abroad ! I'd love to do the same (well I am already abroad, but Bulgaria is not as exotic as China :-) ).

    Kisses from Sofia !
    Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 40885

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: