De Filipijnen - Reisverslag uit Mabalacat, Filipijnen van Nick Sanden - WaarBenJij.nu De Filipijnen - Reisverslag uit Mabalacat, Filipijnen van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

De Filipijnen

Door: nickopreis

Blijf op de hoogte en volg Nick

16 Juli 2012 | Filipijnen, Mabalacat

Na het laatste reisverslag heb ik nog een paar dagen in Kuala Lumpur gezeten. Nadat ons pap en mam terugkwamen uit Tioman hebben we nog een paar dagen in KL gezeten, totdat m'n vliegtuig naar Clark Airport in de Filipijnen vertrok. Zij zouden de volgende dag terug naar Amsterdam vliegen. Vanuit Clark ging ik direct door naar Manila waar ik enkele dagen heb gezeten. Ik heb daar onder meer het Rizal Park bezocht (Rizal is hier de nationale held) en Intramuros, een oud Spaans fort. Manila kent veel daklozen waaronder ook veel kleine kinderen. In Cambodja zag je soms ook wel, maar ik heb er nog nooit zoveel gezien als in Manila. Na enkele dagen ging het met de nachtbus door naar de rijstterrassen van Banaue. Deze zagen er indrukwekkend uit en hier ook enkele dagen rondgelopen en ook nog een hotspring bezocht. Vanuit Banaue ging het door naar Vigan, in het noorden. Deze oude stad met Spaanse architectuur staat op de Unesco-lijst, maar heel veel toeristen waren er niet.

Na Vigan ging het door naar Dau, waar de volgende dag m'n vliegtuig naar Palawan (1 van de ruim 7100 eilanden die de Filipijnen telt) zou vertrekken. Ik had al meerdere keren voor de vrijdag proberen te boeken, maar dit lukte steeds niet. Toen het eindelijk lukte was de vrijdag duurder geworden en toen heb ik besloten op zaterdag te vliegen. Later hoorde ik dat de vrijdagvlucht gecancelled was en bij de zaterdag gevoegd, soms moet je een beetje geluk hebben. Het was trouwens nog steeds heel goedkoop, minder dan 37 euro voor een retourvlucht, zonder bagage. Het vliegtuig landde op Puerto Princesa en in een recordtijd zat ik in de stad (geen bagage en slechts 2 km.) De volgende dag gingen we met 3 anderen op een tricyle naar Pristine Beach. Het strand viel wat tegen. 's avonds hebben we nog de wimbledon finale gezien in een cafe. De volgende dag hadden we met zn vieren (nog een Australier (geboren in de Filipijnen en 2 Thaisen) een trip geboekt naar de Sabang Underground River. Hier ga je met een bootje een riviertje op, 1,5 kilometer een grot in waar duizenden vleermuizen zitten en weer terug. Die avond ging ik met Ellis (de Australier) met de nachtbus naar El Nido.

Al heel vroeg kwamen we de volgende ochtend in El Nido aan. Na een hostel gevonden te hebben en eerst nog enkele uren geslapen te hebben, die dag verder wat gezwommen. Op woensdag hadden we een tour naar de Bacuit Bay archipel geboekt, een van de beste dagtrips die ik totnutoe gedaan heb. We bezochten met een bootje 3 lagoons en 2 stranden en het zag er allemaal prachtig uit. Tussendoor kregen we nog een goede lunch met oa vis. Op donderdag hadden we een motor gehuurd samen met de Duitse Alexandra en zij zat bij een gids achterop. Die dag hebben we een waterval, hotspring en een prachtig strand bezocht. Een van de beste stranden die ik tot op heden heb gezien. Helder water, mooi strand en verder geen mensen, want de weg ernaartoe was nogal slecht. Toen we terugkwamen gingen we met nog 2 anderen uit Costa Rica en Duitsland naar de plaatstelijke markt waar we een hoop eten hadden ingeslagen. Het hostel maakte alles klaar, zodat we die avond goed gegeten en gedronken hebben. De volgende dag heb ik met Alexandra nog een kayak gehuurd en naar de eilanden gepeddeld die daar voor de kust liggen. Hier woont verder niemand en je hebt het strand mooi voor jezelf. Wisten jullie trouwens dat ten noorden van Palawan de Calamianeilanden liggen. Het gerucht gaat dat het echte eiland dat Alex Garland in zijn boek 'the beach' (waar ze later die film met Leonardo DiCaprio over hebben gemaakt) beschijft daar ergens ligt. In het boek ligt het eiland in Thailand, maar de schrijver heeft toegegeven dat het echte eiland ergens in de Filipijnen ligt.

Op zaterdag gingen Ellis en ik weer terug naar Puerto Princesa, waar we het vliegtuig terug naar Clark namen. Daar afscheid genomen na een week die tot nu toe een van de beste was deze reis. De volgende dag ging m'n vliegtuig naar Hong Kong en hier zit ik nu te wachten op m'n visum naar China. Hier ga ik op woensdag heen.

Foto's staan hier, het zijn er deze keer nogal wat: https://plus.google.com/photos/112558271479156679393/albums

De foto's van El Nido zijn nog niet eens compleet, het was er zo mooi dat ik niet kon stoppen met het maken van foto's.

  • 16 Juli 2012 - 20:49

    Lieke:

    Tjonge, hebben we toch de verkeerde vakantiebestemming geboekt zie ik... mooi dat je nog steeds onder de indruk bent van de mooiste plekken! Veel plezier in China weer; ga je nieuwe steden bezoeken of langs de golden oldies?

  • 23 Juli 2012 - 12:52

    Pap En Mam:

    Sluiten ons helemaal aan bij wat Lieke schreef!
    Inderdaad nog helemaal enthousiast na al die tijd !En je hebt al zoveel mooi gezien.
    Hopen weer gauw een verslag uit China te lezen!
    Groetjes pap en mam.

  • 28 Juli 2012 - 23:06

    28 Jui 2012:

    Hoi Nick,
    Weer erg interessant en leuk om je verslag te lezen. Je ziet erg veel en maakt ook veel mee. Ook nog even ( nou ja, even) je foto's bekeken. Er staan weer vele mooie opnames bij. Nick nog veel plezier in het grote land China en we blijven je volgen.
    Groetjes van tante Betsie en Paul.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Mabalacat

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 40879

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: