Tioman, Singapore en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Tioman, Singapore en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Tioman, Singapore en Kuala Lumpur

Door: nickopreis

Blijf op de hoogte en volg Nick

21 Juni 2012 | Singapore, Singapore

Na Melaka heb ik de bus naar Mersing genomen en vandaar de ferry naar Tioman. Ik ging aan wal in het plaatsje Air Batang, maar kon hier geen hostel vinden. Blijkbaar was het net 2 weken vakantie in Maleisie en Singapore en alles zat vol. Daarom naar Tekek gelopen en daar wel iets gevonden. Op Tioman is alles taxfree en het bier is er dan ook een stuk goedkoper dan op het vasteland. Het is alleen toegestaan voor niet-moslims om te drinken, want ze hebben hier ook sharia-wetgeving. Er stond zelfs een bord op Tioman waarop stond dat de maximumstraf voor moslims om bier te verkopen/kopen/drinken maximaal 5000 RM, drie jaar gevangenisstraf of 6 stokslagen. Als niet-moslim heb je hier gelukkig geen last van. Na 1 nacht in Tekek ben ik door de jungle en over de bergen (7 km) naar Juara gewandeld. Hier ben ik 3 dagen gebleven. Als je op zoek bent naar een strand op een onbewoond eiland dan is Juara misschien wel het mooiste strand in de wereld. 20 meter breed wit strand, daarachter een paadje en wat hutjes en daarachter beginnen de heuvels en het oerwoud al. Het strand is vrijwel verlaten overdag, maar er zitten toch enkele restaurants en winkeltjes zodat je toch genoeg te drinken en eten hebt. Er is verder niet veel te doen, behalve snorkelen en een boekje lezen. In Thailand zie je vaak dat de infrastructuur de groei van het aantal toeristen en hotels niet heeft bij kunnen houden, Tioman is ook toeristisch, maar niet te vol. Na 3 dagen in Juara ben ik teruggewandeld naar Tekek. De volgende dag een discovery dive gedaan, een duik voor beginners en we gingen bijna 10 meter diep. Tioman is een marinepark en het onderwaterleven is hier prachtig. Achteraf heb ik er wel spijt van dat ik m'n PADI open water duikcursus niet heb behaald op Koh Tao, dat had daar vrij goedkoop gekunt, bijna 2 keer zo goedkoop dan op Tioman.

Na Tioman heb ik weer de ferry naar Mersing genomen en vandaar de bus naar Singapore. Hier is alles natuurlijk wat duurder en het ziet er wat meer westers uit. Tot 1819 was het een vissersdorpje, maar toen arriveerde Thomas Raffles en maakte er een vrije handelshaven van en begon Singapore te groeien. Veel gebouwen en straten zijn nog naar hem vernoemd. De eerste dag heb ik wat rondgelopen door little India en Chinatown en tussen de wolkenkrabbers in het zakendistrict vlakbij Marina Bay. Veel wolkenkrabbers en andere gebouwen hebben ook een aparte architectuur, zoals het Marina Bay hotel met 3 gebouwen waarop een schip rust. De volgende dag met een andere Nederlander het eiland Sentosa bezocht, wat nog het meeste op een themapark lijkt. 's Avonds de nightsafari bezocht. Deze is alleen 's avonds open en het idee hierachter is dat van alle dieren in de tropen 80% een nachtdier is en dit dus veel natuurlijker is. De dieren zitten er ook niet in kooien, maar er zijn natuurlijke barrieres ingebouwd. Er zijn 3 wandelpaden, een show en er rijdt een tram. De volgende dag o.a. het nationaal museum bezocht en 's avonds de wedstrijd Nederland-Denemarken. Het bier kostte er 15 dollar (1 euro is 1,60 Singapore dollar) en dan verloren ze ook nog eens. De volgende dag ging ik met de bus weer terug naar Maleisie om de hoofdstad Kuala Lumpur te bezichtigen.

M'n hostel zit langs een metrostation in Chinatown, dus een mooie plek. Op de eerste dag Chinatown, little India en het onafhankelijkheidsplein Merdeka bezocht, wat hier allemaal in de buurt ligt. De volgende dag de 'lake gardens', hier zijn de nationale moskee, het nationaal monument, een orchideeentuin en het nationaal museum te vinden. Op woensdag met 2 Duitsers naar de Batu Caves geweest. Bij de ingang van deze hindoetempel staat het 43 meter hoge Murga-standbeeld en vervolgens moet je 272 treden omhoog om de grotten in te gaan. Eind januari/begin februari vindt hier het Thaipusamfestival plaats waar meer dan 1 miljoen bezoekers op af komen. Zelfkastijding heeft een belangrijke rol in dit festival en dat ziet er ongeveer zo uit: http://www.google.com.my/search?q=Thaipusamfestival&hl=en&client=firefox-a&hs=v0w&rls=org.mozilla:en-US:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FMPiT7iLEorKrAet_8SfAw&ved=0CFYQsAQ&biw=1366&bih=622

Hierna naar de KL-tower geweest. Deze zendmast is 421 hoog en het observatiedek 276 meter. 's Nachts om kwart voor 3 met die Duitsers op het Merdeka plein, waar een groot scherm staat, naar het voetbal gekeken. Daar blijf je dan de hele nacht voor op, maar ja, in ieder geval gingen die Duitsers tevreden slapen. De volgende dagen nog wat andere wedstrijden gekeken, naar de gouden driehoek geweest, het zaken- en winkeldisctrict hier in de stad en een trip voor ons pap en mam naar Tioman geboekt die me op gingen zoeken en 10 dagen in Maleisie zullen blijven.

Op zondagmiddag landde hun vliegtuig in Kuala Lumpur en ik stond al klaar. Die dag was het tennistoernooi bij de familie Pepers en waarom ze rondlopen met 34 graden hier in de hitte verkiezen boven een lekker koud pilsje en een broodje kroket bij ome Peter in de achtertuin weet ik niet, maar misschien misten ze na 9,5 maand mijn altijd leuke grapjes. Nadat we de koffers naar het hotel hadden gebracht welke mooi tegenover mijn hostel zit hebben we hier de omgeving verkend. Dus weer even langs het Merdeka plein gelopen en daarna Indiaas gegeten. Terwijl zij zich nog over de goedkope prijzen verwonderden zijn we terug gelopen naar het hotel en kon ik wat post van thuis openmaken. Daan en Carolien, nog bedankt voor jullie kerstkaarten en Daan en Annelies, bedankt voor het kaartje uit Talinn. Alwin en Yvonne, helaas kon ik niet bij jullie bouwfeest zijn in januari, maar de foto's op facebook zagen er gezellig uit. Tante Thea, nog bedankt voor het oranje t-shirt, maar helaas, het heeft die nacht niet meer geholpen tegen Portugal. De volgende dag zijn we naar de 'lake gardens' geweest en nu naast de orchideentuin ook de vlindertuin bezocht en de nationale moskee binnen geweest. Hiernaa de KTM naar de Batu Caves genomen en 's avonds in Chinatown gegeten. De volgende dag naar het Forestry Research Institute Malaysia (FRIM) gegaan, een jungle waar ze ook onderzoek doen. Hier de Canopy Walkway, een touwbrug tussen de bomen gedaan. Terug in Chinatown nog de hindoetempel Sri Mahamariammam bezocht. 's Avonds hadden we kaartjes voor de Petronas towers. Eerst gingen we naar de 86e verdieping en daarna mochten we nog op de skybridge op de 41e verdieping rondlopen. Tussen 1998 en 2004 was dit de hoogste wolkenkrabber in de wereld met 452 meter (inclusief de spitsen). Tegenwoordig is dit nummer 6 op de lijst met hoogste gebouwen. Hierna nog Chinees gegeten en 's avonds afscheid genomen van ons pap en mam, want die gingen voor 5 dagen naar Tioman. Maandag komen ze weer terug, dinsdag vlieg ik naar de Filipijnen (55 euro inclusief, zo gaat m'n geld natuurlijk nooit op) en op woensdag vertrekt hun vliegtuig weer naar Amsterdam.

Foto's zijn hier te bewonderen: https://plus.google.com/photos/112558271479156679393/albums

• 21 Juni 2012 - 10:33

Roy:

Ja, zonder jouw in het land konden we natuurlijk geen kampioen worden.

En verder gooi ik er maar een cliché tegenaan: het is niet de bestemming maar de reis die belangrijk is.... blabla.
    Veel groeten uit Venray! :-)

• 21 Juni 2012 - 10:33

Roy:

Jou zonder w natuurlijk...

• 21 Juni 2012 - 20:05

Jan En Thea:

Mooi verslag Nick,
    zo blijven we goed op de hoogte. Doe ze de groeten daar en veel plezier op de Filippijnen.

• 21 Juni 2012 - 20:08

Bert En Nelly Vd. Br:

Hallo Nick,
    Wat een prachtige foto's. Ik zie dat je nog Heise mensen tegen bent gekomen.
    Wat gezellig! en je hebt ze wel goed rondgeleid, als ik de foto's zie. Geniet ervan. Houdoe!

• 24 Juni 2012 - 09:05

Peter En Corrie:

Ha, die Nick, Het gaat nog steeds prima, lezen we. Toch gezellig een paar daagjes met z´n drietjes, met jullie pap en man.
    Het tennistoernooi is ondanks jouw afwezigheid toch goed verlopen met heel mooi weer. Volgend jaar heb je weer een kans om winnaar te worden.
    Goede reis naar de Filipijnen en we lezen wel weer hoe het daar is.
    groetjes Peter en Corrie.

• 24 Juni 2012 - 14:11

Lieke:

De foto's zien er goed uit! zo te zien is het wel erg warm; aan jou zie je dat niet meer, maar aan ons pap en mam wel :-) Veel plezier op de Filipijnen, kijk uit naar het volgende verslag!