Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: nickopreis

Blijf op de hoogte en volg Nick

20 Maart 2012 | Cambodja, Khett Batdambang

Het laatste reisverslag is alweer van een tijd terug, maar nu kan ik in dit verslag de tempels van Angkor nog meepakken. Na het laatste reisverslag ging ik naar Mui Ne en zat ik nog in Vietnam.

Ik vond het strand van Mui Ne minder mooi dan dat van Nha Trang. Er zijn wel flinke golven, dus als je van surfen houdt zit je daar goed. Het strand is ook veel smaller en op sommige stukken is er helemaal geen strand. Ik heb daar 1 dag nog een brommer gehuurd en ben naar de zandduinen gereden. Ze hebben daar net buiten het stadje rode zandduinen en een stukje verder witte/gele zandduinen.

Daarna met de bus verder gereden naar Saigon (Ho Chi Minh City). Daar heb ik onder meer de Cu Chi tunnels bezocht. Ze zijn iets groter gemaakt, anders kunnen de toeristen er niet door. Je hebt daar ook een shooting range, dus meteen maar even rondgeschoten met een M30 machinegeweer. De volgende dag naar het War Remnants Museum geweest. Hier waren veel foto's van slachtoffers van de Vietnamoorlog te zien, vooral 'Agent Orange' slachtoffers. Daarnaast ook nog 1 dag een boottrip door de Mekong-delta gemaakt.

Na Saigon ging het door naar Cambodja en de eerste stop was Phnom Penh. Daar heb ik de gevangenis S21 en de killing fields bezocht. Toen de Rode Khmer in april 1975 de stad veroverde moest iedereen de stad uit. Want iedereen moest op het platteland leven en zelf in staat zijn om voedsel te verbouwen. Tegenstanders werden naar s21 gebracht en ondervraagd/gemarteld totdat te bekenden. Van iedereen die binnenkwam werd een foto gemaakt. Wanneer ze bekenden werden ze buiten de stad ter dood gebracht en begraven op de killing fields.

Hierna doorgereden naar Kep en overnacht in Tree Top resort, met mooie houten hutjes. Nog een dag met de boot naar Rabbit Island geweest, een klein eilandje net buiten de kust. Je kunt hier ook overnachten, maar dit heb ik niet gedaan. Kep ligt vlakbij Kampot en dat was de volgende stop. De Fransen hebben daar in de jaren '20 boven op een berg bokor hill station gebouwd en daar ben ik een dag op de brommer heengereden. Er lag een goede weg, net een half jaar oud, want ze zijn het gebied opnieuw aan het ontwikkelen met casino en hotel. De top ligt in de mist en als die een beetje optrekt heb je een mooi uitzicht over de zee.

De volgende stop was Sihanoukville wat enkele fraaie stranden en eilanden heeft. Het strand waar ik lag was redelijk druk, maar als je een brommer huurt of fiets kom je al gauw op stukken waar haast geen toerist komt. Daar een dagtrip gemaakt op de boot naar 3 eilanden waaronder bamboo eiland waar je kunt snorkelen. De meeste eilanden zijn de afgelopen jaren verkocht aan investeerders, dus waarschijnlijk zal het er over 10 jaar allemaal heel anders uitzien daar. Na Sihanoukville de hele dag in de bus gezeten om naar Siem Reap te reizen.

Daar heb ik een fiets gehuurd en toegangspas voor 3 dagen gekocht om de tempels van Angkor te bezoeken. De eerste dag ging ik naar de Roluos-groep, hier was de hoofdstad 13 km buiten Siem Reap, voordat deze naar Angkor werd verplaatst, begin 10e eeuw. De 2e dag vooral de kleinere tempels van Angkor bezocht. Hoewel klein, de meeste zijn bijzonder groot en heel wat indrukwekkender dan de meeste tempels die ik tot dusverre had gezien op mn reis. Veel tempels zijn ook eeuwenlang niet gebruikt en grote bomen groeien hier tussen de stenen door. De laatste dag naar Angkor Wat en Angkor Thom geweest, want als je deze de eerste dag doet is de rest natuurlijk niet meer zo spectaculair. Angkor Wat is een hindoeistische tempel uit de 12e eeuw en het grootste religieuze bouwwerk in de wereld. Na hier enige tijd rondgelopen te hebben ging ik verder naar Angkor Thom. Dit was een van de grootste steden in het Khmer-tijdperk en het indrukwekkendste hier is de Bayon-tempel. Deze had 49 torens met aan elke kant een gezicht waarvan er nog 35 torens over zijn.

Na Siem Reap heb ik de boot naar Battambang gepakt en onderweg zie je veel drijvende dorpen. Er staat nu weinig water, maar als het regenseizoen begint stijgt het waterpeil flink. In Battambang is verder niet zoveel te doen, maar ik heb nu mooi de tijd om mn reisverslag bij te werken enz. Morgen ga ik weer terug naar Thailand en dit keer ga ik het noordoosten en zuiden bezoeken.

• 20 Maart 2012 - 13:24

Lieke:

Ziet er goed uit weer... leuk, die typische fietsen! Werd je nog raar aangekeken of zijn ze wel gewend aan (recht) fietsende toeristen?
    Benieuwd wat je in Zuid-Thailand allemaal gaat doen!

• 20 Maart 2012 - 18:56

Frits:

leuk weer eens iets van je te horen en ik moet zeggen mooie foto;s en je kunt boeiend vertellen wacht op volgende verslag gr frits

• 20 Maart 2012 - 22:24

Jan En Thea:

Mooi verslag weer !
    en de foto van het strand is om in een lijstje te doen. ....

Fijne voortzetting van je reis! groetjes, Jan en Thea.