Een nieuwjaarsgroet vanuit Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Een nieuwjaarsgroet vanuit Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Een nieuwjaarsgroet vanuit Chiang Rai

Door: nickopreis

Blijf op de hoogte en volg Nick

06 Januari 2012 | Thailand, Chiang Rai

Allereerst een gelukkig nieuwjaar nog aan iedereen. Ik heb het nieuwe jaar goed ingezet (6 uur eerder dan jullie) in Chiang Mai. Er waren honderden van die typische Thaise ballonnen in de lucht en vanaf een rooftop bar hadden we een goed uitzicht op de festiviteiten. Toevallig waren er ook 2 Duitse dames in Chiang Mai die ik nog kende van de rijstterrassen in China, dus daarmee eerst wezen eten en daarna het nieuwe jaar ingeluid.

Na het vorige reisverslag ben ik eerst naar Sukhothai gereisd. Dat was de eerste hoofdstad van Thailand en 12 kilometer buiten nieuw Sukhothai vindt je oud Sukhothai met veel oude en vervallen gebouwen en tempels. In het guesthouse hadden ze zelfs BVN TV, maar wat een ellende daar in Nederland. Consumentenvertrouwen op laagste punt in 30 jaar, Nederlander pessimistischer dan ooit enz. Ja, met zo'n klote weer is er natuurlijk ook weinig voor nodig om depressief te worden.

Daarna doorgereisd naar Chiang Mai. De 24e begon m'n 3daagse trekking in de jungle daar. Hoewel het niet ver buiten Chiang Mai was, was het in de bergen en een stuk kouder dan in de stad zelf. We sliepen buiten in zo'n hutje en ik moest zelfs m'n kleren aanhouden. De trekking bestond vooral uit wandelen in de jungle tot we ergens een waterval zagen. Daar konden we dan even wassen of we bleven slapen. Op eerste kerstdag konden we met z'n allen een varken kopen met de hele groep (9 man) en boven het kampvuur roosteren. Helaas konden ze geen varken vinden, dus toen hebben we maar een rat en 6 kikkers geroosterd. Smaakte ook prima.

In Chiang Mai verder naar de dierentuin geweest waar ze ook reuzenpanda's hadden. Terug van de trekking naar het postkantoor in Bangkok gebeld en gelukkig: m'n creditkaart was eindelijk aangekomen. Dus de nachttrein naar Bangkok genomen, daar een dagje rondgelopen en 's avonds weer met de nachttrein terug naar Chiang Mai. Hopende dat daar m'n pinpas ook spoedig aan zou komen, want die was later verzonden. De Rabobank was natuurlijk vergeten dat die ook vernieuwd moest worden. Dus in Chiang Mai nieuwjaar gevierd.

Op 1 januari de bus naar Pai genomen. Een klein dorpje met veel hippies en mooie natuur. Maar ja, ik had niets gereserveerd en alles zat vol, hoewel het stikte van de guesthouses. Dus ik liep daar rond op zoek naar een kamer, totdat een Thai stopte en hulp aanbood. Het bleek de priester van de plaatselijke kerk te zijn, dus ik kon die nacht mooi in de kerk blijven slapen. Scheelt ook weer mooi wat geld. De volgende dag vertrokken er veel mensen uit Pai, dus was er weer genoeg plek. De volgende dag met een Engelse jongen een scooter gehuurd en de omgeving verkend die erg mooi was. De scooters hier zijn 125cc, volgens mij heb je daarvoor thuis een motorrijbewijs nodig, maar hier komt dat niet zo nauw.

Vanuit Pai weer teruggegaan naar Chiang Mai, maar m'n post was er nog steeds niet. Dat kwam slecht uit, want m'n visa verliep die dag (5 januari). Daarom dus de bus naar Mae Sai genomen, midden in de Golden Triangle. Daar de grens overgegaan met Myanmar. (kost 500 baht) Even in het dorpje Tachileik rondgelopen en weer terug naar de grens, want die sloot om half 6 (Myanmar tijd, daar is het een half uur vroeger dan in Thailand). Bij de Thaise grens vroegen ze al hoeveelste keer het was dat ik nu in Thailand was, maar het was dus nog maar de 2e keer. In Mae Sai de bus naar Chiang Rai genomen en daar zit ik nu dus.

Ik denk dat ik hier tot maandag blijf en dan nog eens ga proberen of het lukt met het postkantoor. Dan kan ik eindelijk m'n reis vervolgen richting Laos.

• 06 Januari 2012 - 09:48

Lieke:

Die foto van die rat ziet er smakelijk uit, haha!
    Klinkt erg mooi allemaal weer. En kun je ook zeggen dat je in Myanmar geweest bent ;-) Hopelijk komt die pas snel aan. Veel plezier in Laos alvast!

• 06 Januari 2012 - 12:39

Pap En Mam:

Het moet niet spannender worden met jou; in een hutje en een kerk slapen,ratten en kikkers eten, en wasen onder een waterval;-)

Hopelijk is je pinpas er vlug, zodat je weer verder kunt.
    Groetjes pap en mam en take care!

• 06 Januari 2012 - 14:04

Annelies:

Hey Nick,
    Jij ook een heel gelukkig nieuw jaar! Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Veel plezier op je verdere reis. Groetjes!

• 08 Januari 2012 - 12:13

Carolien:

wow Nick! Dat zijn nog eens andere vleessoorten dan die we normaal in Nijmegen op de grill legden ;-) Maar zo zie je maar, alles smaakt!

Wel balen van je pas zeg ... en dat visum, het klinkt allemaal risky, maar ja als je in de kerk mag logeren zal het toch wel goed komen met je.

Have fun!

groeten,
    Carolien.

ps het consumentenvertrouwen was laag, maar we hebben toch met z'n allen weer meer uitgegeven met Kerst en Sint dan in 2010 ... En de waterstand is daarentegen wel hoog ;-)

• 09 Januari 2012 - 10:19

Peter En Corrie:

Hoi Nick,
    Fijn dat we weer iets over jou kunnen lezen. Ook nog de beste wensen voor 2012, dat het maar een goed jaar mag worden. Zo te lezen gaat alles prima. Een fijne tijd in Laos, wensen wij jou, daar zal ook we weer veel te zien zijn.

Groetjes uit Mariaheide.

• 09 Januari 2012 - 16:14

Caroline:

Was just looking your blog... Always so impressive... I really enjoy coming here. It's my break in my grey parisian life ;)
    Enjoy again and again !

All the best
    Caroline

• 11 Januari 2012 - 12:50

Ruud En Aniek:

Hoi Nick!

Leuk verslag heb je weer geschreven. Ratten en kikkers met kerst? Dat zal wel even wennen zijn na 15 jaar varkenshaas met champignonsaus.

Hopen dat je pasje er snel is zodat je weer verder kunt.

Groetjes Ruud en Aniek

• 28 Januari 2012 - 11:19

Frits:

allereerst nog de beste wensen wel laat maar me pc was stuk mooie foto's jongen en rat en kikkers eten echt iets voor jou een nuchtere hollandse boer haha ben benieuwd naar je volgende verslag gr frits