Huangshan, Wuhan en Guilin e.o. - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Huangshan, Wuhan en Guilin e.o. - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Huangshan, Wuhan en Guilin e.o.

Door: nickopreis

Blijf op de hoogte en volg Nick

21 November 2011 | China, Yangshuo

Hier het vervolg van alweer 3 weken geleden, beginnende met Huangshan.

In Hangzhou heb ik de bus naar Tunxi genomen, 1 uur rijden van de Huangshan Mountains. Hier een korte introductie uit wikipedia:

Huáng Shn of Gele Berg is een bergketen in het zuiden van de provincie Anhui in de Volksrepubliek China. Het gebergte beslaat met 72 pieken een oppervlakte van 154 km². Het hoogste punt wordt gevormd door de Lianhuafeng (1.841 m) gevolgd door de Guang Ming Ding (1.840 m) en de Tian Du Feng (1.829 m). Door de overrompelende schoonheid van de gele bergen vormt het al eeuwenlang een inspiratiebron voor kunstenaars, zo zijn bijvoorbeeld een aantal scènes uit de speelfilm Avatar van James Cameron tot de Huang Shan te herleiden.

Op maandag 31 oktober heb ik die bergen dus beklommen. Hoewel de meeste mensen de kabelbaan pakken heb ik de trap genomen. Het is dus eigenlijk meer de hele dag trappen lopen. De pieken boven hebben namen als 'Beginning to believe-peak', Brightness-top', Cloud-dispelling-pavilion', 'Walking fairy land-bridge', 'Turtle carrying gold turtle' en 'Lotus peak'. Hier ben ik dus overal geweest. 's Nachts had ik een hotel op de berg waar ik geslapen heb, zodat ik de volgende ochtend de zonsopgang kon zien. De volgende ochtend via lotus peak, de hoogste top met 1864 meter, weer naar beneden gelopen. De uitzichten waren prachtig, maar ik moet zeggen dat je knieen wel wat te lijden hebben van al dat trappen lopen.

Nadat ik weer een beetje hersteld was heb ik de bus naar Wuhan genomen. Vanaf dit knooppuntis elke grote stad in China te bereiken. Hoewel de stad meer dan 4 miljoen inwoners heeft zijn er weinig toeristen. Ik ben hier naar de '1911 revolution memorial hall' geweest, een museum over de revolutie van 1911, dit jaar 100 jaar geleden, waarna er een einde kwam aan de Qing-dynastie en de eerste republiek ontstond. De revolutie begon in Wuchang(een stadsdeel van Wuhan, 3 steden gingen pas in 1927 samen tot Wuhan).
De stad wordt in het midden gescheiden door de Yangzi-rivier, de grootste rivier van China. Zaterdag 5-11 heeft het hier de halve dag geregend, dus heb ik binnen een beetje gelezen. De meeste hostels hebben boeken die je kunt ruilen, dus als er iets interessants tussenzit ruil ik mn boek weer als het uit is. Zondag ben ik nog naar het oostelijk meer geweest, een groot meer in het oosten van de stad.

Maandag de slaaptrein naar Guilin genomen, waar ik dinsdag aankwam. Dit is onder toeristen een van de populairste gebieden in China. In Guilin zelf op dinsdag (8-11) rondgelopen, maar het regende de hele dag. De volgende dag de bus naar de rijstterrassen genomen. In 5 uur van Dazhai naar Ping'an gelopen waar ik 3 nachten heb geslapen. Dit is een mooie omgeving, maar helaas was de rijst een maand eerder net geoogst. Op zaterdag de bus van de Longshen rijstterrassen naar Yangshuo genomen. Ik begon me al af te vragen waar alle toeristen waren gebleven, maar ze bleken dus allemaal hier te zitten. Die dag nog op de Li rivier gevaren met een bamboo raft en 's avonds naar West street geweest (hier zitten alle bars enz.) Voor diegene die denken dat China zo goedkoop is: een klein flesje bier was hier het goedkoopst voor 30 yuan (bijna 3,50 euro).

Op zondag een mountainbike gehuurd en langs de Yulong (draken) rivier gefietst. Daar nog van een brug van 10 meter hoog gesprongen en gedoken. Dit leverde enkele mooie foto's op. De omgeving is hier mooi met de puntige heuvels in het karstgebergte. Maandag wezen rotsklimmen, dit was wel wat zwaarder dan ik had verwacht en moeilijker dan vroeger met de gym. Dinsdag dan ook rustig aangedaan en van een massage genoten en hier in het stadje wat rondgelopen. Woensdag naar moon hill gelopen (berg die lijkt op een maan) en naar de moddergrotten en hotsprings geweest. Donderdag langs de rivier Li gewandeld, vrijdag op het dakterras van het hostel rondgehangen (hoogste van de stad). Soms gaan we 's avonds met wat mensen uit het hostel naar barren op de dakterrassen. Beer pong is hier een populair tijdsverdrijf. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt populair te zijn onder Amerikaanse studenten.

Op zaterdag met 2 andere meiden uit het hostel weer langs de Yulong rivier gefietst naar de brug. Weer enkele keren vanaf gesprongen. Ik moet natuurlijk ook weer mijn fantastische duik laten zien, maar helaas liep dit minder goed af. Er zit wat water in mn oor en normaal kun je dat door je neus dicht te knijpen er wel uit krijgen, maar nu zat er een lek. Het deed ook wel pijn, dus even naar het ziekenhuis gegaan in Yangshuo. De dokter ging met een camera naar binnen en daar kon je goed zien wat we eigenlijk al wisten: er zat een gat in mn trommelvlies. Dus nu moet ik mn oor droog houden en medicijnen slikken. Volgende week nog een keer op controle. Gelukkig doet het nu geen pijn meer, maar er komt wel vocht uit. (hoop niet dat dit een ontsteking is).

Die avond de bus naar Guilin genomen, waar Thijs vd Tillart een feest hield (van het Geerbosch). Hij studeert Chinees in Guilin dus er waren veel andere studenten of leraren die talen studeerden. Op zondag weer de bus teruggenomen naar Yangshuo waar ik tot woensdag zal blijven. Dan pak ik de slaapbus naar Sanya (20 uur), de meest zuidelijke stad van China op het eiland Hainan. Hier is het altijd een graad of 30, het is nu eenmaal een tropisch eiland. Ook hier in Yangshuo is het trouwens niet verkeerd, de laatste week gemiddeld 27 graden, dus ik vermaak me verder wel.

  • 21 November 2011 - 17:02

    Lieke:

    Ha Nick,

    Leuk weer wat van je te horen/ lezen! Mooi dat je er echt alles uithaalt (tenminste, zo te lezen wel). Geniet van het mooie weer op je tropische eiland enne... voorzichtig met je oor he!

    Groetjes!

  • 21 November 2011 - 18:35

    Frans Pepers:

    Hoi Nick.

    ik lees dat je nog steeds veel geniet van je reis ondanks wat ongemak.
    maar dan moet je niet de held uithangen bij het duiken van die hoogte, dan blijven je oren heel. ik hoop dat het snel herstelt.
    Goede reis verder en ik blijf met plezier jouw verslagen lezen. Er zitten trouwens een paar mooie foto's bij.

    Groeten, Frans

  • 21 November 2011 - 19:33

    Pap En Mam:

    leuk om weer een reisverslag te lezen! mooie foto's! vooral die van het gaatje in je oor;-)
    dus voorlopig geen water voor jou, jammer genoeg.
    pas op jezelf en veel groetjes pap en mam.

  • 21 November 2011 - 21:14

    Jan En Thea:

    Hoi Nick,
    ja, wat je al niet moet doen om de dames te imponeren... nu maar hopen dat het scheurtje in je trommelvlies weer goed geneest.
    Het weer is hier nu somber en mistig , dus dat tropisch eiland klinkt wel heel jaloersmakend . Geniet ervan!
    Groetjes, Jan en Thea.

  • 22 November 2011 - 18:45

    Frits:

    goed bezig nick en leuke reisverslagen
    gr frits

  • 22 November 2011 - 18:45

    Frits:

    goed bezig nick en leuke reisverslagen
    gr frits

  • 23 November 2011 - 22:09

    Corrie En Peter:

    Ha, die Nick, fijn dat we weer iets lezen van jou, vanuit de andere kant van de wereld. Zo te lezen, heb je het naar je zin, ondanks je oor.
    Blijf genieten en we denken dat je nog veel meer mooie dingen tegen komt.
    gr. Peter en Corrie.

  • 24 November 2011 - 21:06

    Albert En Riky:

    wat maak jij veel mee.
    mooie verslagen en foto,s.
    beterschap met je oor en
    nog veel succes en plezier
    met je reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 40885

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: