Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: nickopreis

Blijf op de hoogte en volg Nick

01 Oktober 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Ik zal verder gaan waar ik met het vorige verslag ben gebleven:

Op maandag de 19e heb ik 's avonds de trein naar Ulaanbaatar genomen. Hier kwam ik woensdagochtend aan. Ik zat nu in een luxe coupe die met niets te vergelijken viel met de 3e klasse waar ik eerst in zat. Naast mij was er nog een Duits stel. Er zijn ook veel reizigers die de trein tot Oelan-Oede nemen en daarna de bus. Dit is niet alleen goedkoper, maar ook sneller. Uiteindelijk hebben we 5 uur bij de Russische kant van de grens en 2,5 uur bij de Mongoolse kant moeten wachten. Het uitzicht uit de trein is in vergelijking met het deel tot Irkoetsk wel stukken beter.

Op woensdag de 21e arriveerde ik dus in Ulaanbaatar. 's Morgens ben ik met een Belg naar een tempel geweest en 's middags naar het natuurhistorisch museum. Hier liggen dinosauruseieren en botten die in de Gobi-woestijn zijn gevonden. Het weer was ook erg warm, warmer dan 20 graden. De stad ligt tussen 4 bergen en er is veel verkeer, zodat er wel veel smog hangt. Het hostel zat vol met reizigers die allemaal ook tours boekten bij het hostel. Ik besloot een tour naar de Gobi-woestijn te boeken die op donderdag zou vertrekken.

We waren met 5 mensen. Naast mij was er een Canadese, Argentijnse, Portugese en een Belg + de chauffeur en onze kok. Tot de 5e dag was er ook een busje met 2 touristen uit Italie, maar zij deden een 14daagse trip. Buiten Ulaanbaatar waren er geen wegen, dus het was erg hobbelig. We zaten elke dag ook erg veel in het busje, met soms enkele stops voor foto's. De Gobi-woestijn is niet echt een woestijn, zoals wij denken dat die eruit ziet, zoals de Sahara. Het grootste deel bestaat uit rots en stenen, met hier en daar wat struikjes. Slechts een klein gedeelte bestaat uit zand. 's Nachts sliepen we in gers, van die traditionele Mongoolse tenten. Omdat er geen bewolking was en ook geen licht kon je alle sterren en de melkweg perfect zien. Je kunt het vergelijken met een mooie zomeravond in Nederland, doe dat keer 100 en zoveel zie je er hier. Omdat het rond half 8 donker is, gingen we iedere dag wel al tussen 9 uur en half 10 slapen.

De eerste dag waren we nog niet echt in de Gobi. Het interessantste die dag was een rotsformatie genaamd Baga Gazaryn Chuluu. De 2e dag kwamen we door het stadje Mandalgobi en de derde dag was de enige dag dat we in een stadje sliepen. Dit was de enige keer dat we konden douchen in Dalanzadgad. Vanaf de 4e dag werd het interessanter. 's Ochtends gingen we naar het park Yolun am. Hier hebben we wat gewandeld. Normaal ligt hier veel ijs, maar juist in september dus niet. Hierna verder gereden en onderweg gestopt voor wat paardenmelk (arag). Ik kan niet zeggen dat het zo lekker was als paardenmelk, maar onze chauffeur was er gek op. Die avond kwamen we aan bij de zandduinen waar we geslapen hebben.

De vijfde dag stonden we om 7 uur klaar voor een ritje op de kamelen. Die reden ons naar de voet van de zandduinen welke we daarna hebben beklommen. Hierna reden we op de kamelen terug naar de ger om weer verder te rijden. Onderweg kwamen we nog langs Bayanzag, dit was de eerste plek waar dinosauruseieren zijn gevonden. We hadden die dag afscheid genomen van het busje met de Italianen en meteen raakte onze chauffeur de weg kwijt. Na half 8 was het pikkedonker en wij dachten al dat we in het busje zouden moeten slapen. Na 3 uur door het donker te hebben gereden kwamen we uiteindelijk in een dorpje aan. Hier woonde de zus van onze kok waar we konden blijven slapen. Omdat we te ver waren gereden hoefden we de volgende dag pas na de lunch te vertrekken. Die dag reden we tot de Zorgol Khairkhan bergen. Tot die dag was het weer erg goed, maar de laatste nacht begon het te sneeuwen buiten, dus ook in de ger was het koud, maar gelukkig had ik een goede slaapzak. Op woensdag de 28e kwamen we weer in Ulaanbaatar aan.

Ook hier had het gesneeuwd en de temperatuur lag rond het vriespunt. Ik kon nu mooi een paar dagen bijkomen en m'n ticket naar Beijing regelen. Op woensdag was het hostel nog vol, maar donderdagochtend vertrokken er opeens 24 mensen en nu is het stukken rustiger. Ik heb besloten om een week langer te blijven. Op 1 oktober begint in China namelijk de vakantie. Ik hoorde al van iemand die er nu zit dat ze haar plannen had moeten omgooien, omdat het onmogelijk was om treintickets te bemachtigen. Op vrijdag heb ik het nationaal historisch museum bezocht en op zaterdag opnieuw een tour gedaan, nu voor 2 dagen naar Terelj nationaal park. Dit ligt slechts 70 km buiten de hoofdstad, dus het was niet zo ver rijden.

Naast mij was er nog een Japanner. Die dag hebben we wat door de prachtige omgeving gewandeld en bijna 2 uur paard gereden. 's Avonds nog in de ger van de familie geweest, maar zij waren van alle gemakken voorzien. De jongens hadden een computer, playstation 2 en platte tv en waren dus de hele avond Fifa aan het spelen. De volgende dag ben ik weer teruggebracht naar het hostel. Mijn trein naar Beijing vertrekt as donderdagochtend, op vrijdagmiddag 7 oktober kom ik aan in Beijing. Er vertrekt hier slechts 3 keer per week (donderdag, zaterdag en zondag) een directe trein naar Beijing. Sommige mensen boeken ook een lokale trein tot over de grens en nemen dan een bus. Dan zit je niet aan die 3 dagen gebonden en het duurt maar 4 uur langer ofzo. Ik zal zo nog even wat foto's plaatsen en dan lezen jullie het volgende verslag wel als ik China zit.

Alle foto's van de Gobi-trip zijn ook hier in te zien:
https://picasaweb.google.com/nickvanlunteren/GobiDesertTrip


  • 02 Oktober 2011 - 07:21

    Lieke:

    Na Nick,

    Wat een leuk verslag weer! Mooi dat je zo de tijd neemt voor je trip. Geniet nog van je tijd in Mongolië en ik ben erg benieuwd wat je van Beijing gaat vinden. Mooie foto's ook!

    Groetjes,
    Lieke

  • 02 Oktober 2011 - 07:55

    Tim:

    Cool!!!
    Toffe foto ook van zo'n Ger met zonnepaneel, schotelantenne en een Playstation binnen :D
    Veel plezier en verwondering nog gewenst. Ben benieuwd naar je komende verslagen.

  • 02 Oktober 2011 - 09:24

    Theo:

    Nick een mooi verslag en prachtige foto's geniet er maar van en goeie reis verder

  • 03 Oktober 2011 - 11:17

    Jan En Thea:

    Ha Nick,
    mooi dat je zoveel verschillende nationaliteiten ontmoet. En Japanners zie je ook overal...
    geniet ze!
    Groetjes, Jan en Thea

    P.S.
    De baard staat je goed!

  • 06 Oktober 2011 - 09:10

    Corrie En Peter:

    Hoi Nick, geweldige reis, lezen we.
    Mooie foto's en wat een rust in de woestijn, dat zal nu anders worden in Beijing. Heel veel plezier verder.

    groetjes Corrie en Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 40884

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: