Engelse les geven in China - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Engelse les geven in China - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Engelse les geven in China

Blijf op de hoogte en volg Nick

01 November 2012 | China, Yangshuo

Thuis houd ik niet zo van de herfst, maar in het verre oosten is dit het meest aangename seizoen. Droger dan in de zomer, niet zo drukkend heet, maar toch nog aangenaam warm. Toen ik vorig jaar november in Yangshuo was, was het in mijn herinnering nog goed weer. Zonnig en ruim 25 graden. Anderhalve week geleden was het hier nog 30 graden, maar dit is nu definitief voorbij. Deze week is de temperatuur gezakt naar ruim 20 graden, nog steeds beter dan thuis, maar voor mij is het al meer dan een half jaar geleden dat het zo koud was. Volgens mij was het ergens in maart en zat ik in Vietnam. Met het dalen van de temperatuur, daalt ook het aantal studenten. De eerste 2,5 maand heb ik hier constant fulltime lesgegeven, maar sinds 3 weken geef ik part time les. Hierdoor heb ik dus een hoop extra vrije tijd. Ik ben eigenlijk nog steeds te lui om m'n tijd goed te besteden en Chinees te leren. Meestal kijk ik series zoals 'Homeland', 'Sons of Anarchy' en 'Boardwalk Empire' of lees een boek.

Het les geven bevalt nog steeds, hoewel ik niet geloof dat het een roeping voor me is. Ik zat pas nog te e-mailen met iemand die les geeft in Thailand en ik daar was tegengekomen. Zij gaf les op een openbare school en de leerlingen waren in het begin zo ongemotiveerd. 'Ik heb geen zin in Engels, want ik heb er toch niks aan', was bij velen de instelling. Zij probeerde ze enthousiast te maken voor de taal en genoot er echt van wanneer dit lukte. Ik geloof niet dat dit werkt voor mij. Als ze niet willen leren, dan heb ik er ook geen zin in. Gelukkig heb ik daar in Yangshuo geen last van. De Engelse scholen hier zijn allemaal privé-scholen en de studenten betalen een hoop geld om hier Engels te leren. Ze zijn dus behoorlijk gemotiveerd en dat maakt mijn taak ook een stuk makkelijker. Het is dus een leuke ervaring om een tijdje als leraar te werken, maar ik zou dit niet voor de rest van me leven willen doen. Daarnaast is het fijn om een tijdje op dezelfde plek te zitten, niet elke paar dagen te moeten verhuizen. Doordat ik nu werk kijk ik weer uit naar het weekend en vakantie. Daarvoor was elke dag hetzelfde.

Tijdens de oktobervakantie afgelopen maand ben ik nog een halve dag wezen klimmen. Daarnaast ben ik in de afgelopen weekeinden wat wezen fietsen hier in de omgeving. Dit zijn zo ongeveer de meest populaire activiteiten rondom Yangshuo. Een andere nieuwe ervaring was dat ik een paar weken terug hond heb gegeten. Fuli is een plaatsje vlakbij Yangshuo en blijkbaar is het daar de plaatselijke specialiteit. Een studente had het daar gekocht en we hebben het samen opgegeten in een restaurant in Yangshuo. Ik moet zeggen: het smaakte prima. Nou ben ik hier eigenlijk nog nooit ziek geworden van het eten, maar je hoort dikwijls een hoop smerige verhalen. Mensen kopen dieren het liefst levend op de markt en slachten ze zelf, dan weten ze zeker dat het nog gezond was. Daarnaast wordt naar schatting 1 op de 10 maaltijden bereidt met olie uit het riool:

'In China zijn 32 mensen aangehouden die gestolde olie uit afvoerputjes schraapten en deze vervolgens als als olie voor gebruik in de Chinese keuken verkochten. Ze hadden die gemaakt van olieresten uit de afvoer van restaurants, waar ze de troep onder het mom van de productie van biodiesel opkochten. De politie heeft 100 ton van de 'afvoerolie' in beslag genomen. De bende was actief in 14 provincies. Een jaar geleden meldden staatsmedia al dat in circa een tiende van de gevallen uit de afvoer geschraapte olie in China in de pan belandt. Naar schatting wordt 2 tot 3 miljoen ton 'afvoerolie' jaarlijks geconsumeerd in China.'

Daarnaast was er in 2008 het melkschandaal waarin melamine aan de melk werd toegevoegd en enkele baby's overleden. Ach, je weet het wel, maar je kunt je er het beste niet al te druk om maken. Anders kun je nergens meer eten. Bovendien kun je thuis ook behoorlijk ziek worden of dood gaan (bejaarden) als je zalm of een broodje doner eet. Voor meer smakelijke voedselschandalen in China kun je hier kijken: http://en.wikipedia.org/wiki/Food_safety_incidents_in_the_People%27s_Republic_of_China

  • 02 November 2012 - 07:17

    Tim:

    Ach, en als er maar veel sambal en pepers in zitten gaan alle bacteriën toch dood door de verhitting.... toch? ;)
    En ben je al een beetje klaar voor de langste tussenstop van je reis? Ik hoor dat je een nat en winderig, plat stuk land gaat bezoeken dat groendeels *onder* zeeniveau ligt!

  • 02 November 2012 - 08:45

    Lieke:

    Wat een lekker herfstig stukje. Veel plezier nog, het klinkt heerlijk daar!

  • 21 November 2012 - 11:43

    Caroline:

    What the fuck, have you really tried to eat some dog ?! (yeah I translated with Google Translation)
    I am glad for you that you found some job, if it allows you to travel little bit and to enjoy living in a foreign country :) Hope we will meet you one day in Europe or somewhere else :)

    Best
    Caroline from Sofia !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 40764

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: