Rajasthan - Reisverslag uit Udaipur, India van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Rajasthan - Reisverslag uit Udaipur, India van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Rajasthan

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

03 December 2013 | India, Udaipur

Na Delhi ging ik naar de provincie Rajasthan. De eerste stop was de provinciehoofdstad Jaipur. Je ziet hier al wat meer kamelen in het straatbeeld, terwijl het in Varanasi nog vooral koeien waren. Delhi was wat moderner en hier waren niet zoveel koeien meer te zien. De provincie Rajasthan werd lange tijd geregeerd door de maharajas, de koningen van deze provincie. Elke stad waar ze zaten heeft dan ook een groot fort en/of stadspaleis. Jaipur maakt samen met Delhi en Agra nog onderdeel uit van de gouden driehoek. In Jaipur had ik een auto rikshaw (tuktuk) voor de hele dag geregeld en de eerste stop was Amber Fort buiten de stad. Mooi groot fort en doordat het buiten de stad lag in een natuurlijke setting met omliggende heuvels. Daarna nog wat bezienswaardigheden in het centrum bezocht.

Na Jaipur ging ik naar het westen van de provincie, naar Jaisalmer. Je zit dan al niet zo gek ver meer van de grens met Pakistan. Ik had een slaapbus genomen, want stond op de wachtlijst voor de trein. Een ticket voor de trein regelen is hier een frustrerend proces. In China wonen ook veel mensen, maar daar is het 10x zo makkelijk. 's Morgens om 10 u gaat het loket open voor de tatkal tickets (last minute), maar blijkbaar liggen de mensen dan 's nachts al in een rij voor het loket. In Jaisalmer heb ik een camel safari geboekt door de Thar woestijn, 2 dagen 1 nacht. Ik zat in een groepje met 3 Duitsers en de eerste dag hebben we een beetje op die dromedarissen rondgereden wat je na een tijdje aan je bovenbenen voelt. 's Nachts sliepen we buiten onder de sterrenhemel. De tweede dag weer wat rondgereden. Overdag is het heet in Rajasthan met een felle zon, maar 's nachts koelt het wel flink af. Jaisalmer is verder een wat kleinere stad dan de andere steden die ik heb bezocht.

De volgende stop was Jodphur. Elke stad heeft een kleur, omdat de huizen in die kleur zijn geschilderd. Jaipur is de pink city, Jaisalmer de golden city, Jodhpur de blue city. Ook Jodhpur heeft een groot stadspaleis op een heuvel welke ik ook weer bezocht heb. Overal willen hotels en restaurants graag vernoemd worden in reisboeken, vooral de reisbijbel de lonely planet, maar in India ligt de concurrentie nog iets hoger en doen ze alles om klanten te lokken. Zo was er in Jaisalmer een bhang lassi (yoghurt met hash of zo) en die stond in de lonely planet. Toen heeft een andere shop de overheid betaald om die naam over te nemen (government authorized) om zo klanten te trekken. Als een hotel in de lonely planet staat wordt er vaak een ander hotel in de omgeving geopend met bijna exact dezelfde naam. In Jodhpur heb je de bekende omelette man. Sinds de jaren '70 verkoopt hij omelettes vlakbij de kloktoren. Op een gegeven moment stond hij in de lonely planet en sindsdien liep het storm. Z'n curry's en rijst stonden weg te schimmelen, maar hij verkoopt nu wel meer dan 1000 eieren per dag. Recht tegenover hem zit nu ook een omelette shop, maar dat is slechts een kopie. Bij de echte shop heeft die mens allemaal krantenartikelen staan van over de wereld waar hij in heeft gestaan. Z'n winkel is niet meer dan een kookpitje en een pan en daarnaast staat ie op een verhoging zodat ie beter in de pan kan kijken.

De laastste stop in Rajasthan is in het zuiden: Udaipur. In deze stad werd de James Bond film Octopussy gedeeltelijk opgenomen en die heb ik dus meer zitten kijken. De stad wordt ook wel de meest romantische stad van India genoemd en dat komt waarschijnlijk door de meren waar je 's avonds de zon ik kunt weg zien zakken. Op het meer heb je 2 eiland met paleizen en naar een van de eilanden ook een boottripje en over het meer gemaakt. Daarnaast heb je natuurlijk weer een stadspaleis.

Ik heb nu 7 steden gezien in India en het wordt dus weer tijd om even uit te rusten. Ik heb trouwens nog wat foto's geupload bij het vorige reisverhaal voor degene die het nog niet hadden gezien. Morgen neem ik het vliegtuig naar Goa, met een tussenstop in Mumbai. Lekker aan het strand zitten en niks doen. Jullie allemaal nog een fijne sinterklaas!

• 03 December 2013 - 18:40

Jan En Thea :

Weer een mooi verslag en prachtige foto's ! Een blauwe stad en paleizen in het water ....!
    Even opgezocht waar Goa ligt , lijkt me een prima plek om te pauzeren. Veel plezier daar !

Groetjes, Jan en Thea .

• 03 December 2013 - 20:59

Frans Pepers:

Hoi Nick,
    wederom een mooi verslag. heel apart steden in bepaalde kleuren. Reizen met openbaar vervoer lijkt in India niet bepaald een genoegen. Veel plezier verder. Gr. Frans en Ingrid

• 07 December 2013 - 19:31

Lieke:

Had ik van de week een heel verhaal getypt, staat het hier niet tussen! Maar de verhalen klinken geweldig, je maakt (zelfs) mij enthousiast over India! Geniet nog van je verblijf in Goa, klinkt ook al heerlijk. Groetjes!