Annapurna Circuit and ABC trekking - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nick Sanden - WaarBenJij.nu Annapurna Circuit and ABC trekking - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nick Sanden - WaarBenJij.nu

Annapurna Circuit and ABC trekking

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

30 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

Dag 1: maandag 30 september;

Ik sta om half 6 op. Ik laat mijn grote rugzak achter in het hostel en reis alleen met m'n kleine rugzak. Lekker licht, een kilo of 6. Pas tegen half 8 of zo vertrekt de bus vanuit het busstation naar Besisahar en daar komen we een uur of 7 later aan. Het is dan al kwart voor 3 en hoewel de meeste mensen in de bus een jeep of nog een bus pakken begin ik meteen te wandelen. Na 2,5 uur ben ik in Bhulbhule en zit mijn eerste dag van het Annapurna Circuit erop. Voor de liefhebbers: hier is een map: http://www.footprint-adventures.co.uk/package_map/annapurna_region_6.jpg Ik start dus rechtsonder.

Dag 2 1-10:
Ik ben nog wat moe van de busreis de vorige dag en slaap lekker uit. Van Bhulbhule (840 meter hoog) loop ik naar Ngadi en Bahundanda waar ik lunch heb. Ik heb wandelstokken bij en ga ze nu ook gebruiken. Het schijnt beter voor je knieen te zijn. Ik heb geen wandelpartner, maar vandaag loop ik met een stel uit Uruguay mee. Die dag lopen we tot Ghermu (1130 m).

Dag 3 2-10:
In het begin is het nog heet en loop ik in korte broek en t-shirt. Je hebt een prachtig uitzicht op heuvels en rijstterrassen. Na een paar dagen voel ik m'n benen en rug (ben niet gewend de hele dag een rugzak te dragen). Ik was dan ook niet echt gewend aan al die inspanning. In Thailand stond ik op, at wat, ging naar het strand, weer terug, douchen, eten, soms naar de markt en dat was dan een drukke dag. Die dag via Jagat (1300 m) naar Chamche (1385) Thal, Karte en Dharapani (1900 m) waar ik weer een guesthouse zoek voor de nacht. In de guesthouses eet je ook avondeten en ontbijt waar de winst op wordt behaald. De kamers zijn daardoor erg goedkoop. Ik heb nooit meer dan 200 roepie betaald (1 euro=135 roepie) voor een kamer en heb maar 3 keer in een gedeelde kamer gelegen. Alle andere keren had ik een eigen kamer. De eerste week volg je de Marsyangdi rivier stroomopwaarts.

Dag 4 3-10:
Het regent vandaag, maar gelukkig heb ik een poncho bij. De eerste week is het weer niet echt helder. Dit betekent dat je kleren ook niet drogen. De eerste dagen koop ik nog mineraalwater, maar vanaf nu gebruik ik kraanwater (wat uit de rivier komt) en druppel daar wat iodine in, zodat ik niet ziek wordt. Ik loop van Bagarchap (2160) naar Danaqyu (2200), Thanchowk (2570) en Koto (2640). Lunch en daarna naar Chame (2710) en Bhratang (2850). Er is maar 1 guesthouse en het is niet veel, maar het is al laat dus slaap ik daar. Het wordt wat drukker nu, je ziet nu ook de mensen die op het begin een jeep namen en nu pas beginnen te wandelen.

Dag 5 4-10:
Weer regen vandaag. Zie voor de eerste keer deze trek besneeuwde bergtoppen. Als het weer beter was had ik deze al eerder moeten zien. Via Dhukur Pokhari pak ik het lower trail naar Humde, wat makkelijker en sneller is. Je hebt ook een higher trail met blijkbaar hele mooie uitzichten, maar dat moet het wel goed weer zijn en dat was het niet. Ondertussen passeer ik de 3000 meter en zie het landschap veranderen naar vooral naaldbomen. Ik loop die dag door tot Manang (3540 m) en ben dan behoorlijk moe. Veel mensen pakken daar een rustdag en ik ben er ook aan toe. Verder is het goed om aan de hoogte te wennen. Boven 3000 meter kun je ziek worden als je te snel stijgt en hieraan kun je zelfs overlijden. Er wordt dus veel gewaarschuwd voor hoogteziekte.

Dag 6 5-10:
Ik voel me vandaag al veel beter dan de dag ervoor. Het is gestopt met regenen. Ik besluit in de middag om naar het Chongkor viewpoint te lopen (3800 m) met een mooi uitzicht over Manang. Verder bevordert het de aanmaak van rode bloedlichaampjes wat later in m'n voordeel moet werken.

Dag 7, zondag 6-10:
Na Manang pak ik een andere route richting Tilicho Lake, wat je 2 dagen extra kost. Dit ligt niet op de hoofdroute. Via Khangsar (3734) naar Chirikarka en Tilicho Base Camp (4150). Vanaf nu heb ik stralend weer met een strakblauwe lucht. De route gaat langs een landslide area wat erg mooi is, maar ook gevaarlijk kan zijn.

Dag 8 7-10:
Ik ontbijt al om 6 uur en ga dan op pad naar het Tilicho Lake. Drie uur later ben ik er. Vanaf het restaurant (5107 meter) heb je een prachtig uitzicht op het hoogste meer van de wereld (4919 meter hoog), 1107 meter hoger dan het Titicaca meer op de grens tussen Peru en Bolivia. Ik zit nu hoger dan de Mont Blanc (4810 m). Het laatste half uur gaat door de sneeuw, maar heel veel ligt er niet. Na 3 kwartier van het hoogtepunt van deze trek (voor mij) genoten te hebben, weer naar beneden. Rugzak opgehaald in het guesthouse en terug gelopen naar Chirikarka (4076 meter).

Dag 9 8-10:
Vandaag weer terug gelopen naar het hoofdpad. Via Yak Kharka (4000 m) naar Letdar (4200 m) gelopen en daar een slaapplaats gezocht. Douchen en lekker in het zonnetje gezeten in de middag. 's Avonds was het een heldere nacht met veel sterren en zelfs de melkweg was te zien.

Dag 10 9-10:
Vandaag ook weer een korte dag, omdat je niet te veel kunt stijgen op 1 dag. Via Thorang Pedi (4450 m) loop ik naar High Camp (4850 m), de laatste nederzetting voor de pass. 's Middags loop ik nog een heuveltje op, met een mooi uitzicht, maar niet geschikt voor mensen met hoogtevrees.

Dag 11 10-10:
Half 6 ontbijt en iets na 6 uur begonnen met lopen. De eerste mensen beginnen al in het donker, maar dat snap ik niet. Binnen 2 uur ben ik al op het hoogste punt van deze trek, de Thorung La pass (5416 m). Er ligt wel wat sneeuw, maar niet veel en niet op het pad. Even wat foto's maken en daarna gaat het hard naar beneden, helemaal naar Muktinath op 3800 meter. Even lekker douchen met een douche die op gas werkt. Dat was al zeker een week geleden. Daarna nog even m'n kleren gewassen wat ook nodig was en door de zon droogt het gelukkig allemaal snel. Muktinath is een heilige plaats voor hindoes en boeddhisten en er komen ook redelijk wat pelgrims. Ik heb zelf geen tempels bezocht.

Dag 12, 11-10:
In de ochtend is het nog lekker wandelweer, maar na 12 uur wordt het bewolkt en windering, niet echt fijn om te lopen door het opwaaiende stof. Ik slaap die nacht in Kagbeni (2800 m). Het zou een mooi plaatsje moeten zijn, maar ik vind er niet zoveel aan.

Dag 13, 12-10:
Al binnen een half uur nadat ik begin met lopen stopt er een jeep en vraagt of ie me naar Jomsom moet brengen. Dat was ook aangeraden door m'n hostel in Kathmandu en ik doe het dan ook. In Jomsom neem ik de bus naar Tatopani (1200 meter) met een overstap in Ghasa. Hiermee sla ik 2 dagen wandelen over. Het uitzicht was wel de moeite waard, maar de onverharde weg is wel erg stoffig, dus ik vind het niet zo erg dat ik de bus nam. In Tatopani zijn de hotsprings en door de lage ligging is het ook erg goedkoop. Ik blijf hier dan ook 3 nachten.

Dag 14, 13-10:
Hotspring en verder niets.

Dag 15, 14-10:
Het weer wordt weer slechter, blijkbaar is er een of andere cycloon boven het noordoosten van India en die zou de hele week erna voor regen zorgen. Ik vind een internetcafe en hier verneem dat m'n nichtje Joes al op 2 oktober is geboren. Het is een geruststelling dat alles goed is verlopen.

Dag 16, dinsdag 15-10:
Genoeg uitgerust en we gaan weer op pad. Het regent de hele dag en de andere 3 lopen niet hard dus die laat ik aan het eind van de middag achter. Die nacht slaap ik in Chitre (2350).

Dag 17, 16-10:
In de ochtend naar Ghorepani gelopen, waar veel mensen verblijven die Poon hill op willen. Het is erg mistig en omdat er toch niks te zien is ga ik dan ook niet omhoog. Vanaf hier ga ik verder op de ABC of sancturary trek. Geen onverharde wegen hier, maar vooral stenen trappen tussen dorpjes die omhoog en omlaag gaan. Ik vind deze trek dan ook zwaarder, afgezien van de hele hoge stukken op het Annapurna circuit boven 4500 meter. Daarnaast zijn er ook veel paadjes door de jungle en door de vele regen is het een grote modderpoel. Deze trek is populairder dan het circuit en de hotels zitten dan ook voller. Meer groepen en meer mensen hebben een gids. De mensen op dit stuk lijken dan ook minder ervaren en langzamer. Via Tadapani (2630 m) loop ik naar Chuile (2245 m) waar ik blijf slapen. Ik vind nog een bloedzuiger in m'n vinger bij het schoonmaken van m'n schoenen, maar na het strooien van wat fout geeft hij de strijd al snel op.

Dag 18, 17-10:
Via Gurjung (2050) naar Chomrong (2170 m). Vanaf hier is er maar 1 pad omhoog, dus later moet ik hetzelfde pad weer naar Chomrong nemen. Via Sinuwa (2360) loop ik door naar Bambu (2310) en Dobhan (2600). Op het circuit gingen de prijzen gemiddeld met zo'n 20 roepies per gerecht omhoog per dag. Hier stijgen de prijzen iets harder per dag dat je omhoog gaat, soms wel 80 roepies. Eten smaakt me iedere dag prima. De menu's zijn bijna overal hetzelfde, aardappelgerechten, pasta, rijst, soep. De Nepalese porters eten 2 keer per dag dal bhat per dag, de laatste week eet ik het zelf ook 1 keer per dag. 'Dal bhat power 24 hour' is hier een bekende kreet en in Pokhara verkopen ze zelfs t-shirts waar het op staat. Na Chomrong staat er geen vlees op het menu en ze vragen de toeristen het ook niet te eten, omdat er anders ongelukken kunnen gebeuren, althans dat denken ze.

Dag 19, 18-10:
Via Himalaya (2920) naar Deurali (3230) en Machapuchhre Base Camp (3700 m) en Annapurna Base Camp (4130 m). Ik ben hard gestegen vandaag en ik voel het ook een beetje. Had verwacht dat het makkelijker zou zijn, omdat ik eerder al op grotere hoogte zat. Vanuit ABC moet je een prachtig uitzicht hebben op enkele omliggende bergen, maar ik zie niks omdat het erg mistig is. Na 5 uur trekt de mist op en kun je de berg Machhapucchre (6998 m) zien. 's Nachts is het wel helder en volle maan en kun je alle bergen goed zien. Het is alleen lastig hier mooie foto's van te maken.

Dag 20, 19-10:
Vroeg opgestaan voor de zonsopgang, maar het is bewolkt. Het valt dus een beetje tegen. Tegen half 8 wordt het ook nog mistig en ik geef de hoop op dat het beter wordt en loop naar beneden. Na 11 uur begint het ook nog hard te regenen en ik loop die dag terug tot Sinuwa.

Dag 21, 20-10:
Vandaag was er wel een mooie zonsopgang. Als als als, denk je dan. Ik loop terug naar Chomrong en een winkeltje wil m'n slaapzak wel overnemen voor 1000 roepie, die ik voor 1200 had gekocht. Ook m'n wandelstok (de andere was al kapot) verwisselt van eigenaar en m'n rugzak weegt nu helemaal niets meer. Zonder wandelstok ben ik ook sneller en ik loop naar beneden naar Jhinu Danda (1780) waar ik al om 10 uur aankom. Hier hebben ze weer een hotspring waar ik 's middags lekker een paar uur in ga.

Dag 22, 21-10:
Lekker wandelweer en ik houd er flink de pas in. In 4 uur loop ik via New Bridge, Kimche, Birethanti naar Nayapul (1070 m). Daar pak ik de bus naar Pokhara. Al m'n foto's zijn verder te bekijken op google plus: https://plus.google.com/u/0/photos/112558271479156679393/albums

  • 30 Oktober 2013 - 19:37

    Frans Pepers:

    Nick, volgens mij een geweldige reis, ondanks het zo nu en dan slechte weer. Ik zou zo mee willen wandelen, maar ik ben bang dat mijn knie het niet houd. groeten, Frans.

  • 30 Oktober 2013 - 20:29

    Jo Van De Rijdt:

    Hoi Nick. Wat een supermooie tocht heb je gewandeld. De foto's spreken boekdelen.
    Veel plezier nog!

  • 01 November 2013 - 20:30

    Peter Verkuijlen:

    Nick, ik ben nog steeds een beetje jaloers als we je reisverslagen lezen. De Himalaya lijkt me het mooiste stukje op aarde betreft de berggebieden. Misschien dat we samen nog eens met die ome Frans nog een wandeling kunnen maken met die oude knietjes. Geniet nog maar en groeten van ons.

  • 01 November 2013 - 22:33

    Betsie:

    Hoi Nick, Wat een geweldige tocht heb je gemaakt. Om jaloers op te zijn. De foto's benadrukken het nog eens. Nog heel veel plezier en de groeten van de familie Kuijpers.

  • 03 November 2013 - 12:50

    Jan En Thea :

    Ha Nick, schitterende foto's en wat een mooie, sportieve tocht!

    groetjes, Ome Jan en tante Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

De reis is belangrijker dan de bestemming

Rondreis door Azie.

Recente Reisverslagen:

21 December 2013

Ik ben weer thuis

15 December 2013

Goa

03 December 2013

Rajasthan

19 November 2013

India

07 November 2013

Pokhara, Chitwan, Bhaktapur en Kathmandu
Nick

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 1637
Totaal aantal bezoekers 40751

Voorgaande reizen:

05 September 2011 - 21 December 2013

De reis is belangrijker dan de bestemming

Landen bezocht: